Pretpark stoomt kinderen klaar voor werk

In de Mexicaanse pretparkketen KidZania draait het niet om onbekommerd plezier in de zweefmolen. Jonge bezoekers leren er om hard te werken voor hun geld. Op een leuke manier dan.

In de 'edutainment'-centers kunnen kinderen bij verschillende werkgevers terecht om kennis te maken met het werkende leven. Zo kunnen ze aan de slag in de bottelfabriek  van Coca Cola, in een tandartskliniek van tandpastamerk Crest of in een McDonalds restaurant.

Voor hun inspanningen worden ze beloond met een salaris, uitgekeerd in de lokale munt: de KidZo. Of de kleine arbeiders hun loon vervolgens direct stuksmijten in de cadeauwinkel of opsparen is aan hen. Op de KidZania Bank kunnen ze hun vermogen oppotten, als ze een grote aankoop willen doen.

Het eerste park werd in 1999 geopend in Mexico. Inmiddels zijn er wereldwijd elf vestigingen, in onder andere Seoul, Jakarta, Lissabon, Bangkok en Koeweit.

De arbeidscultuur verschilt volgens de directeur van het park in Tokyo behoorlijk per locatie, zegt hij in een video van CNN. Volgens hem zouden kinderen in Japan hun geld liever sparen, terwijl in bijvoorbeeld Zuid-Amerika de verdiende KidZo’s direct over de toonbank van de giftshop vliegen.

Lees meer over:
Tip de redactie