Mobiel gebruik in buitenland maakt groeispurt

Mobiel bellen in het buitenland neemt nog steeds toe, maar het is vooral het dataverbruik dat spectaculair groeit. Zakelijke gebruikers eisen dat ze in het buitenland dezelfde spraak- en datadiensten kunnen gebruiken als thuis.

Data

Het gebruik van de mobiele telefoon door Nederlanders in het buitenland is de afgelopen tijd flink gestegen. Zo'n 95% van de zakelijke reizigers maakt regelmatig gebruik van zijn of haar mobiel tijdens een business trip. Niet alleen om te bellen, maar steeds vaker ook om te internetten. Het gebruik hiervan is afgelopen jaar met maar liefst 70% toegenomen. Het beantwoorden van bijvoorbeeld e-mail of even het weer checken tijdens een zakenreis wordt hiermee bijna net zo gewoon als wanneer men in Nederland is. Meer dan 80% van de zakelijke bellers ziet hier een duidelijke meerwaarde.

E-mail belangrijkst

Ook in het buitenland is voor zakelijke gebruikers de mogelijkheid om mobiel te kunnen e-mailen essentieel. Uit onderzoek van Vodafone blijkt dat meer dan 70% dit doet. Ook wordt de mobiel steeds vaker gebruikt om even wat op te zoeken. 55% gebruikt ook in andere landen Google of een andere zoekdienst om bepaalde informatie boven water te krijgen. En ook zakelijke gebruikers laten graag weten hoe het gaat want 54% doet wel eens aan messaging en 49% gebruikt ook social media wanneer ze in een ander land zijn.

Zakelijker toepassingen

Opvallend is ook de toename van meer zakelijke toepassingen die gebruik maken van data en de handige apps. Mobiel bankieren wordt door meer dan 1/3 van de gebruikers gedaan en vergelijkbaar deel van de ondervraagden maakt graag gebruik van de navigatiemogelijkheden; bijvoorbeeld om op tijd bij een afspraak te zijn. En ook voor het bijhouden van die afspraken en het plannen van zakelijke trips wordt de smartphone ook steeds belangrijker. Meer dan 30% van de mensen die voor zaken in het buitenland zijn gebruikt de smartphone om dit in goede banen te leiden. Mobiel internet in het buitenland wordt essentieel bij succesvol zakendoen. 

Kostenbeheersing

De verwachting is dat het gebruik van datadiensten tijdens zakelijke trips de komende jaren fors zal toenemen. Veel zakelijke gebruikers blijven het lastig om de kosten voor data en mobiel bellen te beheersen, met name wanneer ze in het buitenland zijn. Met als gevolg dat soms onnodig de dataverbinding wordt uitgeschakeld waardoor er onderweg minder efficiënt gewerkt kan worden en ze voor collega's, leveranciers en klanten minder goed bereikbaar zijn.

Vodafone heeft daarom voor de slimme zakelijke beller Red Business ontwikkeld waarmee in Nederland en 43 Voordeellanden zorgeloos kan worden gebeld, ge-sms’t en geïnternet. Bel-, sms- en datategoed zijn namelijk in deze abonnementen volledig geïntegreerd. Grenzeloos mobiel zakendoen zonder beperkingen en onaangename verrassingen komt hiermee binnen ieders handbereik en valkuilen

Tip de redactie