'Mobiele strategie mist bij grote bedrijven'

De top van het bedrijfsleven ziet het nut in van het gebruik van apps voor in- en externe klanten, maar driekwart van deze bedrijven heeft geen mobiele bedrijfsstrategie.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Keala in opdracht van IT-dienstverlener Sogeti, waarin 125 grote bedrijven, instellingen en overheden werden onderzocht.

Het gebruik van apps in grote organisaties voor interacties met medewerkers en klanten is al redelijk ingeburgerd. Zo hebben meer bedrijven een app (44 procent) dan een mobiele website (34 procent).

Ondanks dat ziet de IT-dienstverlener dat grote organisaties niet goed voorbereid zijn op de vraag naar apps. "Er is sprake van reactief gedrag. Investeringen richten zich bijvoorbeeld vooral op beveiliging", aldus Rolf Craenen van Sogeti.

Strategie

Een kwart van de organisaties heeft een mobiele strategie op papier, maar slechts een kwart daarvan heeft een contactpersoon die over deze materie gaat.

Uit het onderzoek blijkt verder dat banken, verzekeraars en energiebedrijven een "leidende positie" willen verkrijgen op het gebied van mobiel zakendoen. Verwacht wordt dat in 2015 ruim 35 procent van alle bedrijven via apps zaken doet.

Lees meer over:
Tip de redactie