Briljante Businessmodellen: AFC Ajax

Wat kunnen bedrijven leren van het businessmodel van Ajax? "Spelers, staf en fans weten wat er wel en niet ‘des Ajax’ is."

Jennifer op 't Hoog schreef samen met mede-auteurs Jeroen Kemperman en Jeroen Geelhoed, het boek Briljante businessmodellen. Ze verdiepten zich in in businessmodellen "waar we fan van zijn", zegt Op 't Hoog.

"Een daarvan is Ajax. De club heeft veel gewonnen: 32 landstitels, 4 champions leaques en 2 wereldbekers. Het spelletje veranderd met totaalvoetbal en combinatievoetbal. Tegelijk is het ook een grote club in een te klein land."

"Ajax kan het niet winnen met de hoogste salarissen, maar wel met de beste voetballers. In de top 100 beste spelers alle tijden staan er 11 van Ajax. Ook in het seizoen 2012-2013 is Ajax de grootste leverancier van Europese profvoetballers."

De briljante lessen van AFC Ajax:
"1: Wees visiegedreven. De ambitie is om altijd aanvallend combinatie voetbal te spelen met de eigen jeugd. Dit is het fundament in succesvolle perioden. De afgelopen decennia en de laatste drie landstitels. Spelers, staf en fans weten wat er wel en niet ‘des Ajax’ is. Het geeft richting aan grote en kleine beslissingen."

"Als verdediger jaag je de bal niet de tribune in. Concurrent Feyenoord is ook visiegedreven. De bal en de man samen over de lijn werken past weer bij ‘geen woorden maar daden’. Je kunt je als bedrijf afvragen “of jij ook zo’n visie hebt die duidelijk en richtinggevend is voor iedereen?"

"2: Stel de juiste eigen mensen op. De visie is consequent doorvertaald in de bemensing. Als alles doordrenkt moet zijn van Ajax-voetbal is het logies dat eigen talent doorstroomt naar het eerste elftal en oud-voetballers weer naar sleutelposities in de organisatie."

"Door te trainen op looplijnen en combinatiepatronen vanuit duidelijke posities weet iedereen wat hij wanneer moet doen. Door te focussen op opleiden en scouten kan je uniek zijn als opleidingsclub. De springplank voor top-talent naar de top 10 rijkste clubs! Als bedrijf kan je je afvragen “of je het wilt doen met eigen mensen en wat dat vraagt?"

"3: En houd dan consequent vast. Op de korte termijn is het verleidelijk ervaren spelers te kopen voor de basis. Dit botst met de lange termijn van het spelen van het eigen spel met jong talent. In de voetbalwereld is de druk hoog."

"Het gaat niet om kwartaalresultaten maar weekuitslagen. Integer vasthouden vraagt een rechte rug. Bij Ajax gaat dat de laatste drie jaar goed. Je kunt je als bedrijf (en mens) de vraag stellen “of jij ook volhard of pragmatisch wordt als de druk groeit?"

Het boek 'Briljante businessmodellen' is deze maand verschenen bij uitgeverij Academic Service

Tip de redactie