Ontwerpmarktplaats strijkt neer in Nederland

De ontwerpmarktplaats 99designs komt naar Nederland, met een donderdag gelanceerde Nederlandstalige versie van zijn website en drie Nederlandse werknemers.

Via 99designs worden ontwerpers gekoppeld aan kleine ondernemingen en startups. Bedrijven die op zoek zijn naar bijvoorbeeld een logo-, app-, of bannerontwerp kunnen middels een ontwerpwedstrijd hun opdracht crowdsourcen onder ontwerpers.

"Nederland is altijd al een goede markt geweest voor 99designs",  verklaart directeur Patrick Llewellyn de keuze voor Nederland als nieuw te veroveren Europees land, na Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië. "Nederlanders zijn innovatief en het Engels vormt geen barrière voor ze."

In april 2011 staken durfinvesteerders, waaronder Accel Partners, 35 miljoen dollar in 99designs.  Met een deel van dit geld nam het bedrijf zijn Duitse concurrent 12designer over, de eerste stap op Europees grondgebied.

Belangrijke markt

Door een Nederlandse tak te lanceren, wil 99designs  "dichterbij een belangrijke markt komen", aldus Llewellyn, die voor de tech-conferentie The Next Web tijdelijk thuisbasis San Fransisco voor Amsterdam heeft verruild. "Zo kunnen we de marketing verbeteren, lokale ondersteuning bieden en de gebruikerservaring verbeteren." Het platform accepteert nu ook euro’s als betaalmiddel.

"Internationalisering is vanaf het begin onze strategie geweest." Terwijl de startup oorspronkelijk in Australië gelanceerd is, is het altijd de bedoeling geweest de oversteek naar de Verenigde Staten te maken. Om het kantoor in San Fransisco op poten te zetten, is in 2009 Llewellyn aangetrokken.

"Maar Nederlands is voorlopig de laatste Europese taal waarin we de site vertalen", aldus Llewellyn. “We gaan dit nu eerst een tijdje absorberen." Wel denkt 99designs aan uitbreiding naar Brazilië, na eerder dit jaar van start te zijn gegaan in Mexico, Argentinië, Chili en Colombia.  

Ondanks de expansiedrift van 99designs, dat in een paar jaar tijd uitgroeide tot een bedrijf met 80 medewerkers verspreid over 4 kantoren, denkt Llewellyn nog niet aan een tweede investeringsronde. "Misschien over een tijdje, maar we genereren onze eigen cash-flow en zijn conservatief met het uitgeven van geld."

Break-evenachtig

Winst maakt de onderneming nog niet. "We zijn wel 'break-evenachtig'", aldus de directeur. "Winst maken vinden we op dit moment ook nog niet zo belangrijk." Het bedrijf moet opboksen tegen concurrenten als Logomatch en PimTim.

Hoewel het van oorsprong Australische bedrijf al sinds februari 2008 bestaat, noemt Llewellyn de ontwerpmarktplaats nog altijd een startup. "Het is een mentaliteit. Het gaat niet om hoe lang een bedrijf bestaat. Als het een platte structuur kent en de ceo makkelijk te benaderen is, kun je een bedrijf wat mij betreft een startup noemen", aldus Llewellyn.

Als er een wedstrijd wordt uitgeschreven op 99designs, kunnen ontwerpers die zich erdoor aangesproken voelen, een concept uploaden. Bedrijven die op zoek zijn naar een ontwerp, moeten van tevoren betalen, zodat de winnende ontwerper zeker weet dat hij zijn geld krijgt.

Zwaar

De ontwerpers die niet worden uitgekozen, krijgen echter niets. Waarom hebben zich dan toch 219.000 ontwerpers verbonden aan de site? "Freelance designers hebben het zwaar en een eerste concept hebben ze vaak snel gemaakt", verklaart Llewellyn.

"Wij zijn een soort datingsite. En als het klikt tussen de ontwerper en het bedrijf, ontstaat vaak een langdurige relatie. Bovendien kunnen ontwerpers hier een portfolio opbouwen."

Bij kleinere projecten melden zich vaak maar zes tot tien ontwerpers, dus liggen de kansen vrij goed. Bij grote, aansprekende projecten kan het aantal echter oplopen tot honderden, of duizenden. Tot nu toe zijn er 206.000 ontwerpwedstrijden gehouden. Per wedstrijd kan 99designs tussen de 5 en 30 procent van de opbrengst in zijn zak steken.

Kleine ondernemingen

De onderneming richt zich vooral op startups en kleine ondernemingen, en zijdelings op de grotere bedrijven. "Daarvoor hebben we eerder dit jaar Pro Tools gelanceerd, waarmee we ons op marketing- en ontwerpbureaus richten. Maar je kunt nooit op tegen de interne ontwerpers en professionele bureaus waar grote bedrijven gebruik van maken", aldus Llewellyn.

99designs investeert veel in tevreden medewerkers. "Zo zijn we pas een weekend weggeweest om kerst te vieren. Het was een beetje lastig een datum te vinden waarop iedereen kon", lacht Llewellyn.

Ook houdt het bedrijf wekelijkse push-upwedstrijden. "Dan liggen we inderdaad met zijn allen op de grond. Als werknemers betrokken zijn, zijn ze ook aardiger voor klanten", redeneert Llewellyn.

Lees meer over:
Tip de redactie