'Oud-militair moet uitzendervaring promoten'

Veteranen die de stap naar het bedrijfsleven maken moeten hun uitzendervaring ter sprake brengen. Deze ervaring wordt vaak positief gewaardeerd, maar militairen promoten hun activiteiten te weinig. 

Dit stelt Michiel Herkemij, voormalig topman van DE Master Blenders en oud-officier bij de Koninklijke Marine donderdag bij de Veteranenlezing.

Herkemij bekleedde na zijn diensttijd onder andere functies bij multinationals zoals ABN Amro, FrieslandCampina en Heineken in binnen- en buitenland.

Hij haalt een rapport aan van het Veteranen Instituut over het werken van voormalig militairen in het bedrijfsleven.

Uitzendervaring

Hieruit blijkt dat in de helft van de sollicatiegesprekken positief wordt gereageerd op de uitzendervaring van militairen.

“Als u moet kiezen bij een sollicitatie tussen twee qua opleiding gelijkwaardige kandidaten, dan kies je toch voor diegene die al heeft laten zien dat hij of zij onder grote druk kan presteren, een taak weet te volbrengen en gedisciplineerd is? Geen moeilijke keus”, benadrukt Herkemij.

Bedrijfsleven

Maar uit het onderzoek blijkt ook dat de ervaring niet altijd aan bod komt. “U heeft dus niet automatisch een streepje voor, maar u zal u zelf meer in de schijnwerper moeten zetten.”

De oud-bestuurder benadrukt dat er in het bedrijfsleven ruimte is leven voor mensen met energie, drive, hart voor de zaak en mensen die bewezen hebben de grenzen in hun werk op te zoeken.

Militairen moeten dan wel zich aanpassen aan de nieuwe cultuur binnen de bedrijven. Vaak gaat het in het bedrijfsleven om waardecreatie en shareholdersvalue. Veteranen moeten niet de militaire cultuur vergelijken met de nieuwe omgeving.

Lees meer over:
Tip de redactie