'Ondernemers missen zicht op eigen cijfers'

Met name kleinere bedrijven hebben hun administratie vaak onvoldoende op orde, waardoor de kans op financiële problemen toeneemt.

Dat stelt MKB Nederland dinsdag bij de lancering van een campagne ('Sturen op cijfers') bedoeld om mkb'ers ondersteuning te geven

Als gevolg van de aanhoudende crisis komen steeds meer ondernemers in de financiële problemen, "terwijl dat zeker niet altijd nodig is", aldus MKB Nederland (150.000) aangesloten bedrijven).

Vorig jaar behaalde het aantal faillissementen in Nederland het trieste hoogterecord van 11.235 (CBS). Vooral in de bouw en de handel, beide afhankelijk van de binnenlandse uitgaven, vallen harde klappen.

Kansloos

Behalve een onbetrouwbaar beeld van de stand van zaken in hun bedrijf, maakt een gebrekkige administratie ondernemers ook 'kansloos' als zij bij een bank aankloppen voor krediet, merkt de organisatie op.

“Wanneer een ondernemer kan aantonen dat hij stuurt op de cijfers, doordat hij zijn administratie zo heeft ingericht dat die cijfers ook direct beschikbaar zijn, dan vergroot dat zijn mogelijkheden voor een financiering aanzienlijk”, zegt Maarten Zemann van Flynth, een bij de campagne betrokken accountant.

Waardecreatie

Het uiteindelijke doel is wat MKB Nederland betreft dat ondernemers zich vooral richten op waardecreatie en waardegroei. "Maar in eerste instantie zal het bij veel bedrijven vooral een kwestie zijn van het hoofd boven water houden."

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer. In onze special vindt u een overzicht van het opvallendste nieuws, de mooiste quotes en livestreams vanaf het evenement dat vanaf 8 april losbarst in het Beatrix Theater in Utrecht

Lees meer over:
MKB
Tip de redactie