‘Meer klanten OV compenseren’

 AMSTERDAM – Het OV loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer, ziet graag dat meer vaste klanten in het openbaar vervoer worden gecompenseerd. Deze compensatie is volgens het OV loket gepast, omdat reizigers meer moeten betalen maar hier geen betere vervoersprestatie tegenover staat.


Dit stelt het OV loket in een persbericht.

Sinds 1 januari 2013 mogen de vervoersregio’s zelf bepalen welke tarieven voor het openbaar vervoer worden gehanteerd. Daardoor is onder andere het sterabonnement afgeschaft.

Het sterabonnement is bedoeld voor reizigers die vaak binnen een bepaald gebied of op een bepaald traject reizen. Hierdoor wordt per zone afgerekend. Nu er een einde is gekomen aan het landelijke systeem wordt vaak per kilometer betaald in plaats van per zone.

Door dit nieuwe systeem zijn reizigers volgens het OV loket soms wel tot 75 procent duurder uit.
In de regio’s Hoekschewaard, Goeree-Overflakkee en de Drechtsteden, worden scholieren financieel gecompenseerd. Dit vindt het OV loket onvoldoende, omdat groepen zoals forenzen geen financiële tegemoetkoming krijgen.

Het OV loket stelt daarnaast voor dat er trajectabonnementen komen, om zo prijsstijgingen te beperken.

Tip de redactie