‘Dreamliner en Fyra symbool ouderwetse logistiek’

AMSTERDAM - Hoe modern de Dreamliner en de Fyra ook zijn, als er in de wirwar van betrokken bedrijven niet goed en innovatief wordt samengewerkt, dan eindigt het project geheid in een defect vliegtuig of treinstel.

Dat is de stelling van hoogleraar Jack van der Veen, die zich vanaf 1 maart, dankzij een nieuwe leerstoel op Nyenrode Business Universiteit, gaat richten op de toekomst van supply chain management.

De leerstoel wordt voor een belangrijk deel gefinancierd door EVO, een belangbehartiger van 20.000 bedrijven in Nederland die goederen vervoeren.

Supply chain management, dat simpel gezegd draait om het rondslepen van producten en diensten tussen bedrijven en toeleveranciers, gaat meestal over kosten. Maar met slim samenwerken kun je ook geld besparen en bijdragen aan de "strategische doelen" van een bedrijf, wil Van der Veen maar zeggen.

"Bij de Dreamliner moet er logischerwijs innovatie en expertise bij partners gehaald worden. Maar het ging vervolgens schreeuwend verkeerd bij het koppelen van al die onderdelen."

Cultuur

Organisaties, waaronder ook de NS, bedenken de schitterendste dingen, vervolgt de hoogleraar, "maar ze houden soms onvoldoende rekening met hef feit dat je te maken hebt met veel verschillende mensen, culturen, tijdzones, winstdoelen en ga zo maar door."

Dat geldt ook voor contracten binnen bedrijven. "Die samenwerking is de olie in de machine, die moet je echt goed organiseren."

In een tijd van crisis en (sociale) innovatie is er voor het afdwingen van een goed resultaat dus meer nodig dan enkel ‘harde’contracten (SLA’s) tussen bedrijven en toeleveranciers. "Outsourcen is prima, maar kijk niet alleen naar marktprijzen en SLA's."

Tussen bedrijven en toeleveranciers zou wat Van der Veen moeten gelden: knijp de ander niet uit, maar geeft innovatieve manieren van samenwerken meer ruimte.

Daarvoor moet het ‘oude marktdenken’ wel op de schop, benadrukt hij. En er is "absoluut" behoefte aan meer vrouwen in de supply chain- en logistieke sector. "Dat leidt tot meer creativiteit en innovatie."

Tip de redactie