Duitse bedrijven spenderen recordbedrag aan onderzoek

ESSEN - Duitse bedrijven hebben in 2011 een recordbedrag van ruim 50 miljard euro gespendeerd aan onderzoek en ontwikkeling. Vooral bij Duitse autofabrikanten gaat veel geld naar onderzoek van nieuwe technologieën.

Dat bleek donderdag uit een studie van de Duitse branchevereniging voor wetenschappelijk onderzoek.

Duitse ondernemingen verhoogden daarmee hun uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling in 2011 met 7,2 procent in vergelijking met een jaar eerder. In Europees verband neemt het Duitse bedrijfsleven de koppositie in.

In totaal zijn er in Duitsland bijna 350.000 voltijdsbanen mee gemoeid.

Autosector

De Duitse autosector gaf met bijna 16 miljard euro het meeste uit aan onderzoek, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van elektrische auto's. Volkswagen stond bovenaan qua uitgaven aan onderzoek, gevolgd door Daimler. BMW stond op de tiende plaats.

Voor dit jaar verwacht de branchevereniging een veel minder sterke groei van de uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling. Die nemen naar verwachting met 1,9 procent toe. Voor 2013 wordt op een toename van 3,6 procent gerekend.

Tip de redactie