Studentbedrijven zijn innovatief

AMSTERDAM – Bedrijven van studenten zijn innovatief. 96 Procent van de studentondernemingen werkt aan een vernieuwing in een of andere vorm, zo blijkt dinsdag uit onderzoek van Panteia/EIM.

Ruim 30 procent heeft een nieuwe dienst of dienstenconcept ontwikkeld, 23 procent een creatief kunstzinnig product en 20 procent een nieuw product. Iets minder dan een kwart probeert een bestaand product of bestaande dienst op de markt te brengen.

Van de studentbedrijven, ontstaan in de minor ondernemerschap aan de Hogeschool van Amsterdam, realiseert 57 procent omzet. Uiteindelijk heeft echter ook 30 procent het bijltje erbij neergegooid.

Voortzetten

Ruim de helft van de studentondernemers denkt aan het voortzetten van het ondernemerschap na het afronden van de studie. Terwijl 40 procent door wil gaan met het huidige bedrijf, is negen procent van plan een nieuwe onderneming te starten. Nog eens drie procent wil studeren combineren met ondernemen.

Uit gegevens van de HvA blijkt 18 procent van de studentbedrijven na een aantal jaren nog te bestaan. De studentondernemers blijken vaak aan te lopen tegen de combinatie van het afronden van de studie en het succesvol runnen van een bedrijf.

De minor ondernemerschap kan gevolgd worden door studenten in het derde of vierde jaar van alle studierichtingen aan de Hogeschool van Amsterdam. In teams zetten de studenten een eigen bedrijf op. De minor trekt steeds meer studenten.

Lees meer over:
Tip de redactie