Sint shopt meer online

AMSTERDAM - Consumenten hebben dit jaar op internet fors meer uitgegeven aan sinterklaasinkopen. Online verkopers verwachten dat door de komst van de goedheiligman 188 miljoen euro extra wordt omgezet.

Dat is dertig procent meer dan vorig jaar in de weken voor sinterklaas. Dat concluderen Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research in een gezamenlijk onderzoek.

De webwinkels doen het met de stijging opvallend goed ten opzichte van gewone winkels. Van de Nederlandse consumenten geeft 27 procent aan minder uit te geven aan sinterklaas dan vorig jaar. Een kwart zegt zelfs helemaal geen geld uit te geven aan het feest.

Volgens voorzitter Ed Nijpels van brancheorganisatie Thuiswinkel.org spreekt het gemak van thuiswinkelen de sint aan. Ook de vele acties van online winkels zouden in het voordeel van webwinkelen spreken.

Elektronica en speelgoed blijven het populairst. Dit jaar zijn vooral smartphones en tablets in trek. Ook games zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de sintomzet.

Tip de redactie