'Social media goed voor beurskoers'

AMSTERDAM – Hoe beter een bedrijf presteert op het gebied van social media, hoe beter zijn aandeel het op de beurs doet. Shell blijkt het beste gebruik te maken van diensten als Twitter en Facebook.

Dat stelt het Amerikaanse social media-consultant Sociagility. Het bedrijf onderzocht de prestaties op social media van de FTSE 100-index aan de hand van een eigen algoritme. Volgens Sociagility is er een correlatie tussen hoge scores op die prestaties en een stijgende koers van het aandeel.

Van de honderd bedrijven bleek Royal Dutch Shell de hoogste score te hebben. Waar het gemiddelde staat voor een score van 100, scoorde het olieconcern 996.

Van de sectoren scoorde 'farmacie en biotechnologie' het hoogst. Op plek 2 staan olie- en gasbedrijven. De top 5 bestaat verder uit algemene retailers, retailers in voeding en media.

De social media-consultant vindt de bevindingen niet vreemd, aangezien een groot beursgenoteerd bedrijf meer geld heeft voor een strategie op social mediasites.

Positieve perceptie

Vincent van Leeuwen, mede-oprichter van de Nederlandse startup SNTMNT,  stelt dat het onderzoek veel te kort heeft geduurd. Zijn bedrijf analyseert de koersen van aandelen aan de hand van het sentiment van consumenten op sociale media. "Gedurende een week is er data verzameld. Dat is niet genoeg om er statistisch iets belangrijks over te zeggen."

Toch gelooft  van Leeuwen wel in dergelijke conclusies. “Ik kan me voorstellen dat een groot bedrijf, dat veel doet met sociale media en webcare, een positievere perceptie heeft op klanten.”

Lees meer over:
Tip de redactie