Camera in paspop bespiedt klanten

MARIANO COMENSE - In Europa en de VS staan al tientallen paspoppen in kledingwinkels die klanten bespieden om meer over ze te weten te komen.

De Italiaanse fabrikant Almax is nu ook in gesprek met partijen in Nederland om de poppen in de etalage te krijgen, zei topman Max Catanese donderdag tegen het ANP.

Meer details wilde Catanese niet geven. Hij wilde ook niet zeggen in welke winkels en welke Europese landen de poppen staan. De poppen zijn uitgerust met een camera met gezichtsherkenning.

Marketingdoeleinden

De camera slaat gegevens over leeftijd, geslacht en etniciteit op van de mensen die de kleding van de pop bewonderen. Die informatie kan goed worden gebruikt voor marketingdoeleinden.

Zo kan een winkel besluiten om een Chinese tolk bij de deur te zetten als een paspop ziet dat er veel Aziatische klanten de winkel betreden. Ook kan bijvoorbeeld een kleine paspop worden neergezet als veel kinderen de winkel binnengaan.

Catanese zegt dat zijn bedrijf ook werkt aan een paspop die klanten niet alleen kan zien, maar ook kan horen. Het duurt nog wel even voor zo'n nieuwe pop echt in de verkoop kan.

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) is niet bekend met de paspoppen en wil er inhoudelijk niets over zeggen. Het is volgens het CBP volgens de Nederlandse wet verboden om ongevraagd beeldopnames te maken voor marketingdoeleinden. Als dergelijke paspoppen ooit in Nederlandse winkels komen, moet dat dus op zijn minst duidelijk worden gemaakt.

Tip de redactie