Project tegen melkverspilling wint prijs

BREUKELEN - FrieslandCampina en Agriterra zijn tijdens het Create2Change-event uitgeroepen tot winnaars van de Business Development Award, de prijs voor een nieuw partnership. Het partnership bestrijdt in Kenia de voedselschaarste door het verminderen van lokale melkverspilling.

Een tweede prijs, de Best Partner Award (een al bestaand partnership), ging naar Fairmail & PostNL's Kaartwereld. Fairmail steunt kansarme jongeren door hen foto's te laten maken voor wenskaarten, die vervolgens verkocht worden. De jongeren krijgen 50 procent van de verkoop terug, dat zij moeten uitgeven aan onderwijs.

Partnership Verkiezing 2012

In De Partnership Verkiezing 2012 strijden Young Professionals en Managers uit het bedrijfsleven mee voor een van de twee awards met hun business case voor een investering in een ontwikkelingsland. Deze campagne is opgezet door social enterprise Behold, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, NUzakelijk.nl, NCDO en aansprekende Young Professional Organisaties.

Op basis van stemmen van bezoekers op NUzakelijk en op de beoordeling van een deskundige jury werden de winnaars gekozen. De jury maakte de keuze op basis van een tiental criteria.

Zo werd beoordeeld in hoeverre de partners elkaar aanvullen, de proposities van toegevoegde waarde en vernieuwend zijn, aan klantrelaties werd gedaan, het project financieel duurzaam is en hoe transparant de case is.

Samenwerking

Christiaan Rebergen, plaatsvervangend Directeur-Generaal Internationale Samenwerking bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, opende het Create2Change-event.

"Er is veel debat over die 0,7 procent van het bruto-binnenlandsproduct voor ontwikkelingssamenwerking. En we moeten een miljard euro bezuinigen. We kunnen en moeten meer halen uit het geld. We zetten in op andere, modernere manieren van werken waarbij de overheid steeds minder een financier wordt, en steeds meer een bemiddelaar", aldus Rebergen.

Chantal Inen (Behold), initiatiefnemer van De Partnership Verkiezing, sluit zich aan bij de uitspraken van Rebergen. Zij noemt het noodzaak dat 'het bedrijfsleven, non-profit en de overheden samen gaan werken om de problemen in ontwikkelingslanden aan te pakken.

"Hoe? Door niet te denken in problemen, maar in kansen. Dit laatste is ook waar het bedrijfsleven in is geïnteresseerd. Young Professionals willen commerciële én maatschappelijke impact creëren vanuit hun bedrijf. Dit is precies waar De Partnership Verkiezing op inspringt."

FrieslandCampina & Agriterra

FrieslandCampina en Agriterra, winnaars van de Business Development Award ontvangen een bedrag van 5000 euro aan startkapitaal en 20.000 euro aan mediawaarde op NUzakelijk.nl plus een adviesgesprek met de initiators.

De oplossing voor het bestrijden van lokale melkverspilling in Kenia is microfranchising. Zo worden lokale boeren bijgeschoold op het gebied van kwaliteitsborging en duurzaamheid, worden coöperaties ondersteund en worden distributiekanalen opgezet. Uiteindelijk wil men dankzij het businessmodel twee glazen melk per week voor iedere Keniaan winnen.

"We willen de hele keten, van boer tot coöperatie tot de melkverwerking, in zijn geheel beheren. Wij richten ons vooral op Oost-Afrika, waar veel zuivellanden, zoals Kenia, zitten. Eenderde van Kenia is ondervoed. Als boeren zelfvoorzienend zijn, dan hopen wij de ondervoeding te verminderen. Daarnaast willen we ons merk daar verder opbouwen", vertelt Violette van Gisbergen van FrieslandCampina.

Jurylid Tineke Lambooy, associate professor op de Universiteit Nyenrode (Center for Sustainability), geeft aan dat het 'creëren van een business model' de doorslag gaf bij de zege van FrieslandCampina en Agriterra. "Deze bedrijven dragen bij aan oplossingen voor een wereldprobleem door het bedenken van nieuwe franchisevormen voor melkboeren in Kenia. Dat levert een win-win situatie op."

Fairmail & PostNL Kaartwereld

Fairmail, winnaar van de Best Partner Award, laat in Peru, India en Marokko kansarme jongeren trainen in fotografie. Van de foto's worden vervolgens wenskaarten gemaakt, die worden verkocht in 14 verschillende landen.

De jongeren krijgen 50 procent van de winst van de verkoop van hun eigen foto's om hun onderwijs te kunnen financieren. Hierdoor kunnen deze jongeren bijvoorbeeld naar de universiteit. Het partnership krijgt door de overwinning een bedrag van 20.000 euro aan mediawaarde op NUzakelijk.nl

"Op dit moment helpen wij 50 jongeren in ontwikkelingslanden. Door deze overwinning zijn er meer mogelijkheden. We hebben als doel om in 2016 boven de 100 jongeren te kunnen helpen", laat Peter den Hond van Fairmail weten.

Lambooy noemt het idee van Fairmail vooral 'creatief'. "Het gaat om de eenvoud van het idee. Het is een krachtige, directe nieuwe business-creation. Daarbij verzorgen deze unieke postkaarten vanuit alle kanten van de wereld (foto)opleidingen voor kansarme jongeren. Ik zou Fairmail aanraden het concept ook in e-card uit te rollen, opdat de kaarten ook in ontwikkelingslanden zullen circuleren."

'Tastbare producten zijn leuk'

Ger Zwartendijk, docent ondernemerschap bij Universiteit Nyenrode, gaf aan vooral 'tastbare' producten leuk te vinden.

Daarmee doelde hij vooral op de wenskaarten van Fairmail. Ook over FrieslandCampina was Zwartendijk positief. "Het is een mooie manier om supply chain te optimaliseren. Er valt bovendien veel geld mee te verdienen."

"Toch vond ik sommige cases te sociaal, het moet uiteindelijk toch gaan om de zakelijke kant van social business." Zwartendijk gaf ook aan wanneer je een goede ondernemer bent: "Je bent een succesvolle ondernemer wanneer je doet aan marktoriëntatie, je moed hebt en je kritisch bent richting jezelf."

Tip de redactie