KLM wil vertraging niet alleen bekostigen

AMSTERDAM - Bij vertragingen wil de KLM niet altijd alleen opdraaien voor de kosten. Als de vliegmaatschappij geen schuld heeft, moeten anderen misschien meebetalen.

Zoals de NS en Prorail, wanneer er bijvoorbeeld problemen zijn in de spoortunnel op Schiphol. Dat heeft een KLM-woordvoerster donderdag gezegd naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.

Passagiers kunnen 250 tot 600 euro compensatie krijgen van KLM als hun vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft. Dat kan gebeuren als piloten en stewardessen zijn gestrand met de trein. Het is niet bekend hoeveel geld KLM daaraan jaarlijks kwijt is.

Principieel standpunt

Volgens KLM gaat het om een principieel standpunt en zijn er geen concrete plannen om de eis kracht bij te zetten, zoals een gang naar de rechter.

De NS is verbaasd over de oproep van KLM. ''Waarom moeten wij aansprakelijk worden gesteld wanneer wij er niets aan kunnen doen? Wanneer wij bijvoorbeeld om brandveiligheid de Schipholtunnel niet in kunnen?'', zegt een woordvoerder.

Hij vergelijkt het met een ongeluk op een snelweg. ''Stel dat je dan Schiphol niet kan bereiken, wie houd je aansprakelijk? Rijkswaterstaat?'' De woordvoerder benadrukt dat de NS af en toe vliegtickets van gestrande reizigers vergoedt. ''Maar dat handelen we rechtstreeks met de passagier af, niet via KLM.''

Lees meer over:
KLM
Tip de redactie