Ondernemers vinden KPN sterkste merk

AMSTERDAM – Nederlandse ondernemers beschouwen KPN als het sterkste merk. Op de tweede en derde plaats staan Rabobank en TNT.

Dat blijkt woensdag uit de MKB-merkindex van marketingbureau Synpact, dat hiervoor 1200 ondernemers ondervraagd heeft. Voor het onderzoek is gekeken naar naamsbekendheid, imago en relevantie.

KPN heeft zijn eerste plaats voornamelijk te danken aan de hoge spontane naamsbekendheid in de categorie telecombedrijven. In de top-tien staan verder Nuon, Randstad, ABN Amro, ING, DHL, Facebook en LinkedIn.

De hoge score van de Rabobank ten opzichte van de andere banken komt vooral voor rekening van een hoge score op het gebied van imago.

Naamsbekendheid

Om de spontane naamsbekendheid van verschillende leveranciers van het mkb te bepalen, werd ondernemers gevraagd voor verschillende categorieën het eerste merk te noemen dat in hen opkwam.

Naast KPN, dat in de categorie telecommunicatie het meest genoemd werd, zijn Randstad, Facebook en Nuon uitschieters in respectievelijk de sectoren uitzendbureaus, social media en energiemaatschappijen.

Op het gebied van imago, dat wordt bepaald door het beeld dat ondernemers hebben van een bepaalde organisatie of merk, gooien BMW, Rabobank en Audi hoge ogen.

Wat relevantie betreft valt op dat banken, social media en telecom hoog scoren. Producten van bedrijfssoftware en uitzendorganisaties brengen het er minder goed vanaf. De drie organisaties die op het gebied van relevantie als beste uit de bus komen, zijn KPN, TNT en Rabobank.

Lees meer over:
Tip de redactie