‘Nederlands onderwijs op China afstemmen’

AMSTERDAM - Nederland kan alleen aanhaken op de groeiende investeringsbehoefte van Chinese bedrijven in Europa als het onderwijssysteem beter op China afgestemd wordt.

Dat zegt Jheroen Muste, partner bij PwC, in gesprek met NUzakelijk.nl. “We moeten serieus investeren in het opbouwen van taal- en cultuurkennis op onze scholen”, aldus Muste. “Dat zie ik nog lang niet voldoende terug in het regeerakkoord.”

Tot op heden waren het vooral Europese bedrijven die ‘op jacht’ gingen naar fusies en overnames in China. Maar in het eerste kwartaal van dit jaar was het aantal Chinese overnames en fusies in Europa voor het eerst groter dan de andere kant op (32 tegen 26), schrijft PwC in een onderzoek.

Vorig jaar klom het aantal ‘Chinese’ fusies en overnames al, van 11 in 2006 naar 61 in 2011. In totaal spendeerden Chinese bedrijven daarbij 11 miljard euro. Dit jaar zal dat waarschijnlijk worden overtroffen.

Fusies en overnames

Vanuit Europa naar China zakte de overnamemarkt in door de kredietcrisis, van een hoogtepunt van 163 in 2006, naar 85 fusies en overnames in 2009. Vorig jaar was dat aantal weer gestegen naar 125, goed voor een totale waarde van 7 miljard euro. De crisis zorgt vanuit Chinees perspectief echter voor relatief goedkope Europese bedrijven.

In Nederland is de relatie met China volgens Muste nog lang geen onderdeel van een grotere visie. Nederlandse bedrijven zouden zich moeten zich realiseren dat er bijvoorbeeld in de procestechnologie en, supply chain veel kennis “in de hoofden zit”. “Dat is ervaring die je over zeer langer termijn hebt opgedaan.”

Duitsland

Muste wijst op Duitsland als succesvol voorbeeld op het gebied van fusie- en overnameactiviteit met China. “Duitsland is al decennia vrij stevig aan het investeren in relaties met China, op allerlei niveaus”, vertelt Muste, die zelf een aantal jaren in China woonde.

“Niet alleen op politiek gebied en pure handel, maar ook op universitair niveau.” Duitse ‘Fachhochschule’ (een soort universiteiten) hebben zich inmiddels stevig ingewerkt in China en er vinden veel uitwisselingen plaats.

“Er is daardoor veel meer collectieve ervaring met het zakendoen met Chinese bedrijven”, aldus Muste. China een heeft duidelijk behoefte aan Duitse technologie, beaamt hij. “Die kennis kan China naar hoger plan tillen”.

Goed betalen

Chinese bedrijven zijn volgens PwC vooral op zoek zijn naar strategische allianties, het creëren van synergie met de Chinese thuismarkt en het profiteren van westerse merken en technologische kennis. Als die zoektocht slaagt zijn Chinese bedrijven bereid om goed (een ‘premium’) te betalen.

Onbekendheid bij westerse bedrijven met het Chinese bedrijfsleven en onzekerheid over het al dan niet slagen van de deal kan wel leiden tot een behoorlijke afwaardering van het uiteindelijke bod.

Niet te schuchter

Muste adviseert Nederlanders om zich niet te schuchter op te stellen. “We denken te vaak dat we Chinese bedrijven met fluwelen handschoenen moeten aanpakken. Chinezen vinden relatie ook belangrijk, maar ondertussen ben je allebei koopman. Die Chinese partner zal dat begrijpen.”

De PwC’er deed zelf jarenlang zaken in China. “Dan wordt je een vertrouwd gezicht, bouw je een relatie op. Mijn oudste dochter (11) zit nu op Chinese les. Ik vind het belangrijk dat zij de taal en cultuur meekrijgt. Door wat zij nu leert groeit ook de interesse in het land. Kinderen zijn hier heel ontvankelijk voor.”

Lees meer over:
Tip de redactie