‘Jong beginnen met ondernemen’

AMSTERDAM - Kinderen die op jonge leeftijd ervaring opdoen met ondernemen zijn pro-actiever, creatiever en weten beter waar ze goed in zijn. Dat betoogt de bekende ondernemer Hubert Deitmers woensdag bij de bekendmaking van de fusie tussen de stichting Jong Ondernemen en stichting BizWorld.

Ondernemerschap is een kwestie van cultuur, zegt Deitmers. “Je moet jong beginnen.”

Deitmers is vanaf 1 januari volgend jaar voorzitter van de nieuwe stichting, een fusie van de bestaande vereniging Jong Ondernemen en BizWorld, een Amerikaans concept. Ondernemerschap moet wat de initiatiefnemers betreft een vaste plek krijgen in het Nederlandse onderwijs

Jong Ondernemen bereikt momenteel met hulp van 3.500 vrijwilligers 35.000 kinderen in het primair-, voortgezet- en beroepsonderwijs.

Bekende namen die de stichting promoten en van advies voorzien zijn onder meer Bernhard Wientjes (VNO-NCW) en Gerrit Zalm (ABN-Amro), oprichter van Randstad Frits Goldschmeding, Jan Aalberts (Aalberts Industries) en mediaondernemer Joop van den Ende.

Ambitie

“Onze ambitie is om ieder kind in Nederland tijdens schooltijd in aanraking te laten komen met ondernemerschap”, vertelt Deitmers, die daarnaast nog functies heeft bij onder meer Eyeworks, Spil Games en het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE).

Wetenschappelijk onderzoek, in opdracht van BizWorld, heeft de positieve impact van ondernemersonderwijs op de ontwikkeling van kinderen inmiddels aangetoond, zegt de voorman.

De stichting leert basisschoolkinderen in dagdelen de fijne kneepjes van het opzetten van een bedrijf. “Ze moeten zelf solliciteren en komen er zo achter wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Je ziet al snel wie later ondernemer gaat worden en wie accountant.”

Op de andere onderwijsniveaus is het principe hetzelfde: learning by doing je eigen bedrijfje opzetten. Daar duurt het programma een schooljaar.

Eyeopener

Ondernemers zelf maken de nodige ‘eyeopeners’ mee dankzij de inbreng van kinderen, vertelt Deitmers. “Een ondernemer legde voor de klas uit dat op de balans van een bedrijf alle waardevolle onderdelen staan. ‘Maar waar staan de werknemers dan?”, vroeg een kind.

Deitmers ziet in Nederland nog te veel studenten eerst voor de zekerheid kiezen van het werken bij een groot concern, “met het idee van daar ga ik eerst ervaring opdoen”. Maar dan is het volgens Deitmers vaak al te laat. “Je hebt inmiddels een gezin, een goed salaris. Dan moet je bij het starten van een bedrijf voor je gevoel vaak een stap terug doen.”

In de VS wil volgens Deitmers 95 procent van de studenten een eigen bedrijf. “In Nederland ligt dat percentage zowat andersom.”

Om zoveel mogelijk ondernemers voor de klas te krijgen roept de voorzitter grote bedrijven als Shell en Philips en de overheid op om zijn initiatief massaal te steunen. “We hebben nu echt een platform dat in staat is om in Nederland een beweging in gang te zetten.”

Lees meer over:
Tip de redactie