Whisky-schaarste positief voor Nederlands handelsplatform

SASSENHEIM - Onder andere de sluiting van whisky-distilleerderijen maakt Schotse single malt whisky zeldzamer. De aantrekkelijkheid om te investeren in Schotse whisky neemt hierdoor toe, zo hoopt het Nederlandse handelsplatform World Whisky Index (WWI).

De waarde van de whisky stijgt hierdoor jaarlijks, zegt Michel Kappen, oprichter van het in 2007 opgerichte bedrijf.

Bij de World Whisky Index is het mogelijk om te investeren in whisky. De WWI, die de handel in whisky faciliteert, is te vergelijken met bijvoorbeeld Euronext Amsterdam.

De kwaliteit is van belang voor de whisky, maar vooral de schaarsheid zorgt ervoor dat de prijs stijgt. Kappen verwacht dat in de komende tien jaar de handel in Schotse whisky flink zal toenemen. De whisky transformeert dus van een handelsproduct naar een investeringsproduct. Hierdoor is minder plaats voor emotie (geur, smaak, type fles) en meer voor het jaarlijks rendement.

Uitbreiding

In het pand van de WWI, sinds kort voor uitbreiding verhuisd naar Sassenheim, staan op dit moment 46.000 flessen, ter waarde van 6,5 miljoen euro. De duurste fles whisky is 65.000 euro waard en de oudste fles dateert uit 1919. In het pand is in totaal ruimte om 90.000 flessen op te slaan.

De waarde van een fles whisky wordt in eerste instantie bepaald door de investeerder, vertelt Kappen. Maar ook de koershistorie en de vraagprijs van de klant, die de fles uiteindelijk wil voor de consumptie, spelen een rol.

Buitenlandse groei

Om een fles whisky te koop aan te bieden op de WWI dient een investeerder te starten met een investering vanaf 25.000 euro. De meeste investeerders in whisky zijn ondernemers, zij komen zowel uit Nederland als uit het buitenland.

Volgens Michel Kappen is die verdeling 50/50. "In het buitenland is vooral de markt in Azië, en dan met name China en sinds kort ook Taiwan, en Rusland enorm in trek", vertelt Kappen. De uiteindelijke kopers van flessen whisky voor consumptie zijn in het algemeen de duurdere hotels en de Michelin-restaurants.

De WWI heeft nog steeds geen concurrentie. "Er zijn wel veilinghuizen, in bijvoorbeeld Londen, Hongkong, Edinburgh en Glasgow, maar geen enkele andere onderneming pakt het aan als een beurs", laat Kappen weten.

Golden Liquid Award

Kappen heeft bovendien een nieuw high -end product in de markt gezet. Hij kocht vaten whisky op en bracht dit vervolgens onder een eigen label uit. Deze whisky kreeg de naam MO ÒR en viel onlangs in de prijzen.

De meest gezaghebbende onderscheidingenop whisky-gebied, de Golden Liquid Awards. werden kort geleden uitgedeeld. Om in aanmerking te komen moet een whisky op 94 van de 100 punten halen. "Van de 53 merken whisky die bij de WWI zijn opgeslagen wonnen er 10 een Golden Liquid Award. Dat komt neer op 10% van alle Golden Liquid Awards", vertelt Kappen trots.

Tip de redactie