Ondernemer ziet ‘stormparaplu’ in woordenboek belanden

AMSTERDAM - De stormparaplu van het Nederlandse bedrijf Senz Umbrellas heeft 'de ultieme erkenning' gekregen: een notering in de Dikke Van Dale.

Medeoprichter Philip Hess kan zijn geluk niet op. "Als Delftse ondernemers zijn wij daar natuurlijk hartstikke trots op en voelt het voor ons als ultieme erkenning," reageert hij.

'Stormparaplu' werd al in 2008 ingediend als nieuw Nederlands begrip. De vinding was twee jaar daarvoor door Hess en zijn studiegenoten van de TU Delft op de markt gebracht.

Inmiddels verkoopt hun bedrijf jaarlijks enkele honderdduizenden stormparaplu's. Zo'n veertig procent daarvan gaat naar Nederland, met Japan als goede tweede.

"Jappanners zijn gek op design en gadgets", verklaart Hess het Aziatische succesverhaal. "En ze zijn gek op paraplu's, Japanners hebben er gemiddeld vier."

Groei

Zes jaar na de lancering wordt de stormparaplu ('Senz Umbrella' in het Engels) inmiddels in 50 landen verkocht. En de drie bedenkers hebben gezelschap gekregen van 17 medewerkers.

Hess zegt nooit verwacht te hebben dat hij zich jarenlang met paraplu's zou kunnen bezighouden. "Ik heb zelfs het gevoel dat we pas net bezig zijn.”

Zijn bedrijf gaat nog meer "innovatieve consumentenproducten" op de markt brengen, kondigt hij aan.

"We zijn ooit begonnen uit pure frustratie over kloteparaplu's die kapot gingen. We hebben vervolgens iets ontworpen dat fundamenteel beter was. Dat willen we met meer producten gaan doen, dat geeft namelijk een enorme kick."

Lees meer over:
Tip de redactie