Kwart online beeldadvertenties niet te zien

AMSTERDAM – Beeldadvertenties, ofwel displayreclame, komt nog steeds vaak niet in beeld. Adverteerders gooien op deze manier miljoenen weg.

Dat blijkt uit cijfers van de marktonderzoekers MeMo2 en Hottraffic.

In de eerste helft van 2012 was 23 procent van de beeldadvertenties niet te zien. Dat komt doordat de reclame in een ander scherm of 'onder de vouw' van een website wordt getoond. Maar adverteerders betalen er nog wel voor.

Nederlandse adverteerders gaven deze periode 170 miljoen euro uit aan displayreclame, waarvan dus ongeveer 40 miljoen euro als weggegooid geld wordt bestempeld.

Daling

Vergeleken met voorgaande jaren is het percentage niet vertoonde advertenties wel gedaald. In 2010 werd 38 procent van de displayreclame niet vertoond. In 2011 was dat percentage 27 procent.

Het merendeel van de advertenties is nog steeds langer dan 5 seconden op een website te zien, maar hun aandeel daalde ten opzichte van vorig jaar wel met 3 procentpunt naar 43 procent. Het aantal displayreclames korter dan 5 seconden steeg met 7 procentpunt naar 34 procent.

Lees meer over:
Tip de redactie