'Accountant moet uit zichzelf ondernemer helpen'

AMSTERDAM – Accountants moeten zelf in actie komen om ondernemers te helpen bij het ondernemen.

Dit blijkt uit een enquête van het ING Economisch Bureau en De Zaak onder 300 mkb’ers. 

De omzet bij accountants staat onder druk en de sector probeert ondernemers te trekken met meer diensten. Ondernemers blijken hier voor open te staan.

Een meerderheid van de ondernemers staat open voor advies van de accountant voor meer dan alleen boekhoudkundige vragen. Bijvoorbeeld voor advies over de bedrijfsopvolging of het maken van prognoses.

Groot heikelpunt is dat veel ondernemers niet weten of de accountant deze diensten wel aanbiedt. Om bestaansrecht te behouden moet de accountant deze aangeboden diensten meer gaan profileren bij de klant, zo concluderen de onderzoekers.

Uitdragen

“Accountants moeten producten en diensten gaan ontwikkelen waarmee ze de ondernemer helpen beter te ondernemen”, aldus ING sectormanager accountancy Sasja van As. “Dit moeten ze dan ook uitdragen, want de ondernemers moeten herkennen dat de accountant hun adviseur is op vele fronten."

Een accountant zou bijvoorbeeld ervoor kunnen zorgen dat hij of zij de klant meer ziet. Ook ongevraagd advies en het vooruit kijken voor de klant kunnen helpen de dienstverlening te verbeteren.

Lees meer over:
Tip de redactie