Nederlandse bazen flexibel met werktijden

AMSTERDAM - Nederlandse werkgevers zijn flexibel als het gaat om arbeidstijden, omdat bijna driekwart gelooft dat medewerkers ook buiten kantoortijden aan het werk zijn.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Mozy onder 100 Nederlandse leidinggevenden en 101 Nederlandse werknemers.

Tweederde van de Nederlandse leidinggevenden vindt het niet erg als werknemers later op kantoor komen. Waar wereldwijd het acceptabele niveau rond 32 minuten te laat komen ligt, is dat in Nederland 54 minuten. Bezoek aan huis- of tandarts is de meest voorkomende reden waarom medewerkers later beginnen, gevolgd door vertraging.

Ook heeft 70 procent van de leidinggevenden er geen moeite mee als werknemers eerder naar huis gaan, omdat ze ervan uitgaan dat medewerkers de tijd op een ander moment inhalen. Ook langere lunchpauzes, het verzenden van persoonlijke e-mails en het voeren van privé telefoongesprekken leiden om die reden niet tot problemen.

9-5

De 9-5 werkdag komt steeds minder vaak voor. Medewerkers starten gemiddeld om 08:04 uur en eindigen om 17:04 uur, maar Nederlanders werken vaak nog een uur door op een andere locatie met behulp van mobiele apparatuur. 82 procent heeft buiten kantoor toegang tot zakelijke mail; 58 procent ook tot het bedrijfsnetwerk en -applicaties.

Meer dan twee derde van de managers vindt dan ook dat ze medewerkers tot 18 uur kunnen bellen; 19 procent belt nog tot 19 uur en 18 procent legt de grens op 20 uur.

Toch vindt nog ruim een kwart van de leidinggevenden dat werknemers alle dagen op kantoor moeten zijn. Twee op de vijf vindt een thuiswerkdag per week acceptabel; 21 procent vindt twee dagen per week thuiswerken ook aanvaardbaar.

Tip de redactie