Weinig lichtpuntjes in de detailhandel

AMSTELVEEN - De detailhandel zit in zwaar weer. Winkels en verkoopsites hebben te maken met zuinige en veeleisende consumenten.

Alleen aan nieuwe dingen in de markt, zoals web- en e-books, kleine huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging zijn mensen wel bereid geld uit te geven.

Dat blijkt uit het vrijdag gepubliceerde tweedekwartaalrapport van de non-food detailhandel door marktonderzoeker GfK.

''De consument haalt dus de buikriem aan. In een dergelijke situatie is het (economisch) gedrag van de mens redelijk voorspelbaar. Hij investeert in zijn gezondheid, hij gaat op zoek naar - en eist - 'value for money' en spaart elke cent die hij kan missen'', stelt GfK.

Verzadigde markten

Nieuwe nog niet verzadigde markten maken in tegenstelling tot de rest volgens GfK nog een behoorlijke groei door. Zo bedroeg de 'e-boekenomzet' in het eerste halfjaar van 2012 ruim 5 miljoen euro, ongeveer 60 procent meer dan vorig jaar. De verwachting is dat het ''digitale leesvoer'' steeds populairder wordt.

Door het EK voetbal en de Olympische Spelen zijn ook meer geluidsapparatuur en televisies verkocht, maar dat was tijdelijk. Bij de andere consumentenelektronica waren vooral omzetdalingen te zien. De tweede helft van dit jaar wordt in dit segment volgens GfK ook ''een uitdaging'', omdat verdere omzetdalingen worden verwacht.

Huishoudelijk apparatuur

Het segment van klein huishoudelijk apparatuur boekte als een van de weinige markten wel positieve resultaten. Hier zorgden de verkopen in het tweede kwartaal voor een stijging in de omzet van 5,2 procent naar 175 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar.

Met de economisch onzekere tijden steken mensen nog wel wat geld in het vervangen van apparatuur voor dagelijks gebruik en om voor zichzelf te zorgen. De meeste populaire producten waren: friteuses, keukenmachines, espresso- en koffiemachines, juicers of citruspersen, tandverzorgingsproducten, haardrogers, hairstylers en personenweegschalen.

Lees meer over:
Tip de redactie