Eerste succes voor crowdfundingplatform ABN Amro

AMSTERDAM - Via het crowdfundingplatform van ABN Amro, Seeds.nl, is voor het eerst een project gefinancierd, zo werd maandag bekend.

Het gaat om de startup GreenGraffiti, die op een 'duurzame' manier reclame maakt. Daarbij worden er bijvoorbeeld met kalk of sneeuw reclameboodschappen gemaakt en compenseert het bedrijf zijn water- en energiegebruik.

Het bedrijf is actief in 12 landen, en groeit volgens de oprichters dankzij veel opdrachten. De startup haalde via Seeds.nl 30.000 euro groeikapitaal bij elkaar, genoeg om een nieuw teamlid (een communicatie-expert) aan te stellen.

Gemiddeld legden particuliere investeerders 650 euro per persoon neer. Die krijgen binnen uiterlijk 2,5 a 3 jaar hun inleg terug, met een rendement van 12 procent per jaar.

Mede-oprichter Joost Niepoth noemt het fantastisch dat het platform er is in deze tijd van economisch zwaar weer. Hij noemt crowdfunding een 'ontdekkingsreis', "maar het resultaat telt".

Netwerk

De investeerders komen volgens Niepoth vooral uit de hoek van vrienden, familie en het zakelijke netwerk. "We hebben geen mediabudget en hebben met z'n allen veel energie gestoken in het enthousiasmeren van mensen", aldus Niepoth.

Omdat een project op Seeds.nl niet meer kapitaal kan ophalen dan het streefbedrag, zoals bijvoorbeeld bij Kickstarter.com wel het geval is, roept GreenGraffiti geïnteresseerden op om zich te melden zodat de startup de kansen kan inschatten voor een tweede investeringsronde.

Op Seeds.nl wachten 2 maanden na de start van het platform nog vier andere projecten op financiering. Over nog eens 2 maanden sluit de investeringstermijn, en wordt bepaald of het platform, dat voortkwam uit het innovatiecentrum Dialogues House van ABN Amro, een vervolg krijgt.

Lees meer over: