'Op het web bepaalt de klant'

AMSTERDAM - Bedrijven moeten bewuster worden van het massale karakter van internet en de verandering die dit op zakelijk gebied teweeg brengt. Klantgerichtheid en lokalisatie is belangrijker dan ooit.

Dat is de rode draad in de presentaties tijdens de zevende editie van The Next Web Conference 2012, een bijeenkomst voor startende internetondernemingen en investeerders.

Alexis Ohanian, mede-oprichter van een van de grootste sociale sites Reddit, opent de conferentie met een presentatie over deze kracht van het internet. “Niet de wereld, maar internet is plat. Het haalt de tussenpersonen weg zodat mensen zelf kunnen bepalen waar ze tijd en geld in willen steken”, legt Ohanian uit. “Geef mensen daarom wat ze willen, exact waar ze voor betalen zonder enige restricties.”

Verandering

Deze mentaliteit, die zich sinds 2005 heeft gevormd, brengt een verandering voor bedrijven met zich mee zodat ze zich klantgerichter moeten opstellen. Ook ondernemer Dagan Cohen, van het Nederlandse Upload Cinema, bevestigt die verandering.

“Het web verandert niet alleen de manier waarop iets gedistribueerd wordt, het verandert ook de manier waarop iets gemaakt wordt,” aldus Cohen. Hoewel Cohen zich specifiek richt op de online videomarkt, heeft hij het over een cultuur waarin mensen zelf bepalen wat leuk is en hier constant op reageren en variëren. Dat leidt tot nieuwe producten en andere manieren om mensen aan een merk te binden.

Matt Berrie, CEO van Freelancer.com, zag deze verandering zelfs al iets eerder. In 2004 begon hij de digitale marktplaats voor outsourcing, waar bedrijven en freelancers elkaar aan de andere kant van de wereld vinden. “Door de schaal van het internet is er een oneindig aantal baantjes te vinden tegen lage prijzen. Internet maakt van kleine ondernemers in opkomende markten serieuze organisaties.”

Lokalisatie

Het belang van de opkomende markten wordt tijdens een discussie tussen Ilya Segalovitch, CTO van Yandex, de grootste zoekmachine in Rusland, en investeerder Marco Giberti uit Argentinië verder benadrukt. “Je kunt het je als beginnend internetbedrijfje niet veroorloven om niet in de ontspruitende markten als Latijns-Amerika, Rusland en het Midden-Oosten te zijn”, zegt Giberti. “De groeimogelijkheden zijn ongekend en als je nu instapt ben je een van de eerste.”

Nu instappen betekent niet dat het makkelijk is om de buitenlandse markten te veroveren. “Je moet echt kijken wat mensen per omgeving willen. Ze willen iets dat ze meteen kunnen gebruiken en jaren daarna nog steeds nodig hebben. Daarvoor moet je de lokale bevolking echt leren kennen”, legt Segalovitch uit. Toch is ook Segalovitch overwegend positief over de opkomende markten en denkt dat er volop mogelijkheden zijn voor startende ondernemers.

Kritiek op sociale media

Hoewel vooral over de positieve aspecten van sociale media en internet wordt gepraat tijdens The Next Web, moeten mensen zich ook bewust zijn van eventuele gevaren. Media-wetenschapper Andrew Keen ziet het ‘Web 3.0’ als iets misleidend dat mensen in een sociale wereld laat geloven die niet bestaat.

“Gebruikers denken met sociale media als Twitter en Facebook socialer te zijn, maar in feite is het een vorm van digitaal narcisme dat leidt tot een minder individueel mens”, beweert Keen. "Het Web 3.0 is een stap terug in individualisme, waar we eeuwen lang voor hebben gevochten."

Juist het individu is volgens Keen belangrijk om vooruitgang te boeken en innovatie te stimuleren. “Door sociale netwerken denken we niet meer voor onszelf, maar als een massa.” De oplossing betekent volgens Keen niet dat iedereen offline moet, maar wel dat de mensheid zich bewust moet zijn van de eigen identiteit en na moet denken over een online persoonlijkheid. Elkaar niet nadoen, maar zelf nadenken dus. Dat geldt voor zowel consumenten als bedrijven.

Lees meer over: