Designplatform maakt kleine merken groot

AMSTERDAM - Kleine ondernemers komen goed tot hun recht op een gedeeld online platform. Een voorwaarde is wel dat er vanaf het begin geselecteerd wordt op kwaliteit, zegt Gitty Schellens, oprichtster van Markita.nl, een marktplaats waar startende ontwerpers hun producten aanbieden.

Als beginnende ontwerper ben je amper vindbaar, dus bedacht Schellens samen met haar compagnon Astrid van Spronsen een manier om de zichtbaarheid van creatieve ondernemers te vergroten.

Schellens en Van Spronsen studeerden beide industriële vormgeving, maar ontdekten dat ze meer voldoening haalden uit het verder helpen van hun voormalige studiegenoten en andere ontwerpers.

Hun website, nu enkele maanden oud, moet hét platform worden voor de creatieve industrie. “In de V&D en Bijenkorf zul je deze producten niet vinden”, vertelt Schellens. Ze noemt de site “een mooi alternatief voor de massaproductie”.

Behalve de website zelf adviseert het duo de ongeveer 100 ontwerpers bij het oprichten van hun onderneming. Samen bieden de designers nu zo’n 3000 producten aan.

Prijs

“Ze worstelen bijvoorbeeld over de prijs die ze voor hun product moeten vragen, en ze kunnen vaak hulp gebruiken bij hoe ze zich online presenteren. We regelen ook het contract met betalingspartijen”, vertelt Schellens.

Markita verdient 15 procent van de opbrengst per verkocht artikel. Het streven is om steeds meer producten op de site te hebben staan. Schellens: “Hoe meer aanbod je hebt, des te interessanter het wordt voor de koper om de site te bezoeken.”

Dan moeten die producten elkaar wel goed aanvullen, benadrukt zij. “Als de producten te ver uiteen gaan lopen, dan is de samenhang weg. Zeker in het begin kun je groeien door de producten elkaar onderling te laten versterken.”

Kwaliteit

Bij de livegang van een dergelijk platform moeten er direct veel producten beschikbaar zijn, vertelt Schellens, maar er moet vooral ook kwaliteit zijn. Daarvoor voerden Schellens en Van Spronsen persoonlijke gesprekken met alle 50 verkopers. “Dat leverde enorm veel ideeën op”, zegt Schellens.

Ook offline helpt Markita de merken aan groei; de eerste merken die begonnen op Markita liggen inmiddels in enkele kleinere (fysieke) winkels, voor Schellens een indicator van hun succes. Via de website streeft Schellens naar een groep van uiteindelijk 700 ontwerpers.

“Dat je hen op deze manier iets kan bieden, dat is zo fijn”, zegt Schellen. “Het maken van mooie spullen is iets heel anders dan het runnen van een onderneming.”