‘Online ondernemers benutten mobiele kansen niet’

AMSTERDAM – De grootste webwinkels van Nederland laten kansen liggen op mobiel gebied. Zo doen ze weinig met mobiele QR- en barcodescanners.

Dat schrijft Emerce.nl maandag op basis van onderzoek van Deloitte. Webshops kunnen veel meer doen om onlineverkopen te koppelen aan de offlinewereld.

Online retailers in bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk maken veel meer gebruik van de mogelijkheden die smartphones bieden. Zo heeft een deel van hen eigen productscanners waarmee de consument in een fysieke winkel productinformatie kan opvragen en eventueel online kan kopen.

Ook komt naar voren dat Nederlandse warenhuizen, modeverkopers en elektronicawinkels achterlopen bij hun buitenlandse soortgenoten op het gebied van bijvoorbeeld productzoekmachines en de proactieve inzet van recensies.

De grootste webwinkels van Nederland blijken in de helft van de gevallen alleen online actief te zijn en geen basis in de offline wereld te hebben. In Spanje en Zweden daarentegen bestaat de e-commercesector grotendeels uit de meer traditionele retailpartijen.

Lees meer over: