Slippers

De kleine, pezige jongen komt regelrecht vanuit de ons omringende bergen de stad binnengelopen op zijn vuile slippers en vraagt om werk. We staan hem graag te woord en besluiten hem een kans te geven.

Door Nuhi Bunyak

Het op peil houden van de omvang en kwaliteit van het personeelsbestand van ons restaurant is op zijn zachtst gezegd lastig hier in het zuiden van Yunnan. Mensen werken niet al te hard, ze lopen onverwacht weg, komen soms onverwacht terug of blijken na een tijdje tegen onze verwachting in toch niet de houding te hebben die nodig is om het bij ons vol te kunnen houden.

Het uiteindelijke doel is het opbouwen van een goed, stabiel en loyaal team van mensen. Voordat het zo ver is, gaat er nog wel wat water door de Mekong.

Nieuwe mensen

Vanwege de relatief hoge doorstroom is er dus altijd plaats voor nieuwe mensen. Nu lijkt het misschien van een afstand dat het vinden van mensen in drukbevolkt China niet zo moeilijk moet zijn, maar dat ligt toch echt anders. Het gevecht om goede medewerkers tussen de honderden hotels en restaurants in Jinghong vraagt voortdurende aandacht.

Het stropen van elkaars personeel is schering en inslag. Met name de nieuwe, grote hotels die het afgelopen jaar in gebruik genomen zijn, zijn daar goed in. Wij willen daar niet aan mee doen maar dat beperkt ons enorm in onze mogelijkheden tot het vinden van de juiste mensen. Dus wanneer er iemand zo maar binnen komt lopen, nemen we dat serieus.

Meestal weten we snel of iemand binnen ons team past of niet. We stellen maar twee eisen aan nieuwe medewerkers, opleidbaarheid en gedrevenheid. Onze filosofie is dat wanneer mensen daar over beschikken, je ze alles kan leren. Maar het zijn wel net de twee kwaliteiten die je hier in het zuiden van Yunnan met een lampje moet zoeken.

Goed genoeg

De mensen hier zijn over het algemeen niet al te ambitieus of gedreven, in tegenstelling tot Chinezen in andere delen van China. De zon schijnt vrijwel altijd, er is werk genoeg en voor hen is goed al snel goed genoeg, ook wanneer het in mijn ogen nog lang niet goed genoeg is.

Met de opleidbaarheid zit het ook meestal niet snor. Het opleidingsniveau van de mensen is beperkt en dat maakt het uitleggen van waarom wij bepaalde dingen op een bepaalde manier gedaan willen hebben vaak lastig.

Mensen hebben geen enkel referentiekader met betrekking tot de Europese keuken of de service standaarden die wij willen bieden. Dus de keuken ertoe bewegen nieuwe gerechten te leren, de service te leren dat ik toch echt iedere ochtend bij opening wil dat de muziek wordt aangezet en de lampen branden, het valt allemaal niet mee.

Als er dan een jongen op slippers binnenkomt die ijverig en leergierig is en die laat zien dat hij de dingen die we van hem vragen echt graag goed wil doen, is dat bijzonder aangenaam. In iemands ogen te zien dat hij het verlenen van service echt leuk vindt is zeldzaam hier. Daar zijn we zuinig op.

Nuhi Bunyak is ondernemer en essayist in het zuiden van China. Zijn bedrijf South China Management Solutions participeert in de horeca en adviseert Chinese en Westerse ondernemingen. Hij is bereikbaar op nuhibunyak@gmail.com

Tip de redactie