Intel stapt in reclame met gebarenherkenning

AMSTERDAM – Chipmaker Intel gaat samen met de startup SoftKinetic digitale advertenties maken die met gebaren te besturen zijn.

De camera van SoftKinetic herkent voorbijgangers op leeftijd en geslacht, en personaliseert aan de hand van deze informatie de advertentie.

De consument kan vervolgens door middel van beweging de advertenties bekijken. De techniek in de camera van SoftKinetic is gebaseerd op de camera Kinect van Microsoft, waarmee gamers een spel met hun lichaam kunnen besturen.

Adverteerders

Het is niet voor het eerst dat bedrijven experimenteren met 'slimme billboards' die zich aan de consument aanpassen. De startup Immersive Labs trok vorig jaar veel aandacht met een systeem dat gezichten herkende. Een touchscreen maakte de advertenties interactief. Het is echter voor het eerst dat advertenties door middel van het lichaam te besturen zijn.

De samenwerking tussen Intel en SoftKinetic biedt mogelijk meer inzicht in consumentengedrag voor adverteerders. Zo kunnen zij real time zien waar de consument staat voordat de aandacht getrokken wordt, en de advertenties daarop aanpassen.

Het systeem wordt dinsdag voor het eerst publiek vertoond op een conferentie. Wanneer en waar de billboards geplaatst zullen worden, is nog niet bekend.

.

Tip de redactie