Apple: focus op succes

Focussen. Sinds het overlijden van Steve Jobs word ik er mee dood gegooid. "Focussen is dè factor voor succes." Het lijkt wel of alle experts niets anders te zeggen hebben, maar zou er ook waarheid in zitten?

Door Frank de Hek

"That’s been one of my mantras — focus and simplicity," is een bekende quote van Steve Jobs. De Apple CEO was een groot fan van het begrip focus. Je hoeft maar een artikel van de Apple CEO te lezen of een video over hem te kijken en je zult het tegenkomen.

Ook veel hedendaagse experts laten niets anders uit dan dat focus de weg naar succes is, maar is het ook waar of praat iedereen de grote 'Jobs' na?

Weg naar succes

Allereerst wil ik graag melden dat er geen gouden formule voor het bereiken van succes bestaat. Met mijn 21 jaar zit ik relatief kort in het ondernemerswereldje, maar als ik iets gemerkt heb, is het dat succes je niet komt aanwaaien.

Als er al een succesformule zou zijn, zou dat 'hard werken' zijn, maar ook met alleen hard werken kom je er niet. Net zo min is focus dus de weg naar succes. Ook voor Apple niet.

Belangrijke factor

Hoewel er geen gouden formules zijn, neemt het niet weg dat focus een hele belangrijke factor voor succes kan zijn. Zoals ik al zei, is hard werken misschien wel de korste weg naar succes, maar wat heb je aan hard werken als al die energie alle kanten op wordt gestuurd.

Steve Jobs was namelijk zo'n groot focusfan, omdat hij fan was van een goed product. Apple had voor een elektronicabedrijf héél weinig producten (slechts +-30), maar wel stuk voor stuk uitgedachte en ver ontwikkelde producten.

Apple heeft het zover kunnen schoppen, omdat het de aandacht volledig op deze 30 producten legde. Ze wilden niet honderden slechte producten op de markt brengen, maar liever 30 goede. Men focuste zich bij Apple dus en concentreerde het harde werk op enkele ideeën.

Praktische toepassing

"Leuk dat Apple zich groot heeft gemaakt, maar hoe pas ik die focus zelf toe dan? Ik heb maar 1 product, dus daar komt al alle aandacht op te liggen." Ik hoor het je denken.

Focussen betekent meer dan het leggen van de aandacht op 1 product. Focussen moet in je hele ondernemersaanpak zitten. Zo ook in je dagelijks werk.

Richt je namelijk de aandacht op 1 taak tegelijkertijd of ben je klanten aan het helpen, mailtjes aan het sturen en ondertussen bestellingen aan het doen? Je raadt al met welke aanpak je het beste resultaat behaalt.

Nuttige hype

Het zeggen dat focussen dé gouden weg naar succes is, is een hype, omdat succesformules simpelweg niet bestaan. Daarentegen is focus wél een belangrijke factor voor succes.

Op deze manier kun je de aandacht leggen op één aspect van het ondernemerschap en haal je betere resultaten. Bedrijven als Apple hebben het bewezen. Nu wij nog.

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.

Tip de redactie