Waarde en beloning

Hoeveel ben je waard als ondernemer? En is dat altijd hetzelfde? En wie bepaalt hoeveel je waard bent? Wanneer? Sommigen van jullie zullen nu in zichzelf antwoorden: "Veel geld, ja, ik en van tevoren". Voor die mensen is dit stukje bedoeld.

Een veel voorkomende manier om geleverde waarde en beloning te bepalen is je geleverde inspanning uit te drukken in tijd. Deze inspanning in tijd maal een uurtarief geeft een getal, een waarde.

Dat is lekker smart te maken en te begroten, als je zin hebt om je uren bij te gaan houden als ondernemer. Betekent dit dan dat hoe langer je over je werk doet, hoe meer je waard bent? Met dit beloningssysteem wil ik best een trui voor je breien. Ik weet zeker dat ik dan rijk word.

Stel, ik zou nu een tip geven waarmee je op jaarbasis twee dagen aan typwerk zou besparen, wat zou dat dan waard zijn? Ik snap dat je nu eerst die tip wilt horen. Omdat ik geen slimmerwerkencoach ben, is het geven van deze tip niet schadelijk voor mijn business-model en kan ik hem met gerust hart geven.

Slimme software

Komt ie: Je kunt met slimme software als bijvoorbeeld Textexpander (mac) en Fingertips (win) afkortingen voor hele lappen tekst invoeren, die in alle toepassingen van je computer werken. Dat scheelde mij twee werkdagen vorig jaar, dat houdt het systeem ook nog eens bij.

Wat is deze tip waard? Geen idee, het is maar hoe je er naar kijkt. Het kostte mij zojuist een seconde of twintig om het op te schrijven. Als je dat vermenigvuldigt met een leuk uurtarief dan zou deze tip al snel één hele euro waard zijn. Aan de andere kant, stel dat duizend mensen dit lezen en er twee werkdagen mee besparen, dan is dat tegen een leuk uurtarief een paar ton.

Tegelijkertijd zal de een er één dag mee besparen en de ander drie en is de waarde van een vrije dag per persoon heel anders.

Vertrouwen

Hoe langer ik er over nadenk, hoe minder ik van het tijd-maal-tariefsmodel voor waarde en beloning snap. Komt bij dat ik helemaal geen zin heb om van tevoren met iemand die mij nodig heeft te onderhandelen over iets wat in de toekomst staat te gebeuren.

Ik kan de toekomst niet voorspellen en wat ik nog belangrijker vind is dat ik een gevoel van samen wil creëren met die ander.

Dat laatste doe ik door te zeggen: Ik vertrouw erop dat jij de waarde die mijn inspanning jou heeft opgeleverd zakelijk inschat en mij in relatie tot de geleverde waarde iets terug geeft wat ik nodig heb op een manier waar jij je goed bij voelt.

De meeste mensen snappen dit en gelukkig krijg ik meestal geen wol of breinaalden terug. Want daar heb ik echt niets aan.

Juul Martin wil maatschappelijke vraagstukken oplossen. Dat doet hij als ondernemer door mensen, ideeën en spullen die er toch al zijn te verbinden. Hij geeft lezingen over wat hij onderweg meemaakt en begeleidt co-creatie processen. Reageren kan naar @juulmartin

Tip de redactie