Uitgestorven: de online media expert

Niet alle beroepen hebben het eeuwige leven. De letterzetter, schoenpoetser en dorpsomroeper zijn al uit ons straatbeeld verdwenen. Een beroep dat binnenkort aan het rijtje kan worden toegevoegd? De online media expert.

Door Marianne Sturman

Met de volgende bekentenis loop ik het risico mezelf af te schilderen als een ‘oud wijf’. Toch neem ik de gok… Vanuit mijn persoonlijke interesse en mijn professie hou ik (technologische) ontwikkelingen graag in de gaten.

Toch voelde ik me behoorlijk geïntimideerd toen social media meer en meer zijn intrede deden, ook in zakelijke context. Ik wil toch zo graag een innovatieve ondernemer zijn? Nou dan ‘moest’ ik hier dus ook wat mee.

Paniekaanval

Maar wat? Amper wist ik uit te leggen wat social media was, laat staan dat ik me op het terrein van Twitter en Facebook zou begeven. Een online media expert die ik had ingeschakeld was haar ‘marktconforme’ uurtarief waard en wist een paniekaanval in wording te voorkomen.

Op strategisch niveau spijkerde zij mij bij over de talloze mogelijkheden. Nu, 1,5 jaar later, begin ik de effecten te zien en ben ik redelijk ‘social’ te noemen in de digitale wereld.

Twee vingers in de neus

Dat ik hierover met de billen bloot ben gegaan, komt omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn verhaal niet uniek is. Vrijwel dagelijks spreek ik (potentiële) opdrachtgevers die op zoek blijken te zijn naar een ‘social media expert’.

Net als ik zijn zij ervan doordrongen dat dat ‘moet’, maar weten van de hoed noch de rand. Daar staat tegenover dat vooral de studenten in mijn bestand heel goed raad weten met dit type opdrachten. Met twee vingers in hun neus weten ze binnen no time adviezen te formuleren en deze vervolgens te implementeren.

De inrichting van een Facebookpagina gecombineerd met een door het bedrijf gemaakt filmpje dat ook wordt geplaatst op YouTube en waarvan de link weer wordt rond getwitterd voor nog meer exposure. En dan heb ik het niet alleen over de whizz kids, maar ook over de student geschiedenis en natuurkunde.

Fingerspitzengefühl

De generatie waar deze studenten onder vallen, weet niet beter. Deze digital natives zijn hiermee opgegroeid, het is voor hen een ‘way of life’. Zij beschikken over het fingerspitzengefühl, net zoals wij zonder na te denken weten welk lidwoord te gebruiken. Het gaat vanzelf.

Deze studenten zullen in hun werkende leven nooit een social media expert inhuren, zij zíjn de expert. En net zoals je dus geen ‘lidwoordspecialisten' hebt, kan het niet anders of de term social media expert vind je over een tijd alleen nog maar terug in de context van ‘verdwenen beroepen’.

Marianne Sturman is eigenaar van Moneypenny en Cloudworkers, uitzendorganisaties gebaseerd op Het Nieuwe Werken. Cloudworkers werkt met studenten met nauwelijks tot geen relevante werkervaring en Moneypenny uitsluitend met ervaren professionals.

Tip de redactie