‘Supermarktondernemer moet kleur bekennen’

AMSTERDAM – Supermarktondernemers moeten een duidelijke keuze maken en zich profileren om de komende jaren goed te doorstaan.

Dat is de voornaamste conclusie van een onderzoek van Panteia/EIM in opdracht van het Vakcentrum en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Om zich te onderscheiden kunnen ondernemers een keuze maken uit vier supermarktstrategieën die EIM heeft ontwikkeld: topsupermarkten in wijken, convenience stores in dorpen en supermarkten met speciale assortimenten. Daarnaast kan de ondernemer kiezen voor het exploiteren van meer dan een supermarkt.

Kansen

Het veranderende klimaat biedt kansen, zo concluderen de onderzoekers. Zo kunnen zelfstandige supermarktondernemers profiteren van de toenemende leegstand van winkelpanden en makkelijker verhuizen naar betere locaties.

Vier op de tien ondernemers in de branche is van plan binnen vijf jaar een grote investering te doen. Terwijl 15 procent verwacht zijn supermarkt uit te breiden, denkt 10 tot 15 procent van locatie te veranderen. Nog eens 45 procent voorziet binnen vijf jaar een extra supermarkt onder dezelfde formule te exploiteren.

60 Procent van de zelfstandige supermarktondernemers heeft voldoende eigen vermogen om de plannen ook daadwerkelijk uit te voeren. De verwachting is dat financiering met vreemd vermogen de komende jaren steeds lastiger zal worden.

Druk

De tendens dat consumenten het steeds drukker hebben, is enerzijds een bedreiging, aldus de onderzoekers, maar biedt anderzijds kansen.

Door de toenemende populariteit van het digitale kanaal zullen op termijn minder mensen over de vloer komen, maar supermarktondernemers kunnen hun diensten uitbreiden met bijvoorbeeld afhaalpunten voor digitaal bestelde goederen, stomerijen en apotheken. Hierdoor kunnen klanten alles in een moeite door afhandelen.

Ook de trends in mobiliteit, duurzaamheid en gezondheid bieden kansen, aldus EIM/Panteia. Bedreigingen zijn vooral te vinden in prijsdruk door de zwakkere economie en de moeilijkere verkrijgbaarheid van financiering.

Lees meer over:
Tip de redactie