Kleine overnames goed voor bedrijfsgroei

Bedrijven die meerdere, kleine overnames doen groeien vaker in waarde dan andere ondernemingen. Deze aanpak is daarom beter dan het doen van enkele grote overnames of het kiezen voor organische groei.

Dat blijkt uit onderzoek van McKinsey. Het adviesbureau onderzocht over een periode van 10 jaar de groei van de duizend grootste, niet-bancaire ondernemingen in acht verschillende sectoren.

Minder risico

Volgens McKinsey groeien bedrijven die kiezen voor kleine overnames niet alleen vaker, maar lopen deze bedrijven ook minder risico. Zij laten de kleinste verschillen in ondernemingsgroei zien.

In de telecomsector groeiden deze bedrijven met 4,5 procent, hightechconcerns verloren 1,2 procent van hun waarde.

Bedrijven die kozen voor groei op eigen kracht lieten de meeste verschillen in grootte zien. Zo groeiden verzekeringsconcerns met 9,8 procent terwijl productiebedrijven 5,2 procent van hun waarde verloren.

Grote overnames

Grote overnames zijn veelal alles of niets. Daardoor lieten bedrijven die voor deze tactiek kozen in de helft van de onderzochte sectoren een grote groei zien. In even zo veel sectoren bleek dit echter de slechtste strategie voor groei.

Lees meer over:
Tip de redactie