Google: waarden vs. omzet

Persoonlijk ben ik tegen de macht die de zoekmachinegigant Google heeft, maar deze macht zorgt bij mij wel voor extra omzet en meer mogelijkheden om mijn bedrijf te laten groeien. Kies ik voor mijn ethische waarden of probeer ik mijn bedrijf te laten groeien?

Dagelijks krijg ik veel met het zoekmachinebedrijf Google te maken. Dit kan zijn als ik zelf iets niet weet en gewoon mijn vraag aan Google stel of als ik achterover ga zitten om even te ontspannen bij een YouTube filmpje.

Op dit soort momenten is Google een prima tool om te gebruiken. Mijn twijfels over Google heb ik echter als ik zakelijk met het bedrijf te maken heb.

Liefde

Als internetmarketeer ben ik voor een groot deel afhankelijk van Google. Ik optimaliseer websites om ze zo hoog mogelijk in de zoekmachine te laten komen en ik stel advertentiecampagnes op in het advertentieprogramma van Google.

Daarnaast gebruik ik de Google agenda, Gmail, Youtube, sinds kort Google+.. ow en ik heb zelfs een Google Phone.

Al deze tools werken uitstekend en ik ben als ondernemer een groot fan van de gebruiksvriendelijkheid en overzichtelijkheid, omdat dit het ondernemen een stukje makkelijker maakt. Er zit echter een keerzijde aan het gebruik van deze middelen.

Haat

De vraag of Google al deze tools gebruikt om gegevens van gebruikers op te slaan om hier vervolgens bepaalde profielen aan te verbinden wordt vaak gesteld, maar ik denk dat dit wel het geval is.

Google gebruikt namelijk deze gegevens sowieso om hun advertentieprogramma te verbeteren. Uit gebruikersgegevens kan Google namelijk interesses halen. Vervolgens gebruikt men deze interesses om de juiste advertenties aan de juiste personen weer te geven.

Omdat het goed lopen van advertenties voor internetondernemers voordeel heeft en zorgt voor extra omzet, brengt dit laatste gegeven een moeilijke vraag met zich mee: "willen we dat Google privacygegevens opslaat en zo mensen kan manipuleren, alleen om zelf meer te verdienen?"

De keuze

Het is een lastige keuze, maar gezien de grootte van Google en het succes dat het bedrijf boekt, lijkt mij dat de meeste ondernemers hun keuze al hebben gemaakt. Veel ondernemers zijn bereid om een stuk privacy in te leveren, van henzelf en van hun klanten, voor extra omzet.

Zelf leg ik klanten uit hoe Google te werk gaat, voordat ik campagnes voor ze opricht. Het lijkt mij van belang dat de klant weet aan wat voor soort bedrijf ze hun bedrijfsgegevens overhandigen en wat Google er vervolgens mee doet, zodat mijn klanten hun eigen morele afweging kunnen maken.

Doe dus gerust zaken met de zoekmachinegigant. Google levert geweldige producten, maar houd er wel rekening mee dat je met vertrouwelijke gegevens van medeondernemers te maken hebt. Stel vervolgens jezelf de vraag: houd ik vast aan mijn ethische waarden, of laat ik deze varen om het zelf beter te hebben? Een vraag die eigenlijk bij elke vorm van ondernemen past.

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.

Tip de redactie