'Renault verbreekt alle banden met News International'

AMSTERDAM - Het Franse autoconcern Renault zou geen advertentiegeld meer willen uitgeven aan News International, de uitgever van de in opspraak geraakte krant News of the World.

De Britse marketingwebsite Brand Republic claimt een verklaring in handen te hebben waarin het bedrijf deze beslissing toelicht.

"Gezien de ernst van de beschuldigingen van het hacken van telefoons door News of the World, is Renault zijn media-advertentieplannen aan het heroverwegen, hangende het onderzoek." Renault had de banden met News of the World al eerder doorgesneden.

Het bedrijf heeft op de korte termijn geen advertenties gepland bij de Britse krant, maar volgens marktonderzoeker Nielsen spendeerde Renault in de twaalf maanden tot aan afgelopen mei 344.000 pond (385.000 euro) aan reclames in News of the World. 

News International, onderdeel van News Corporation, is ook uitgever van The Sunday Times, The Sun en The Times.

Ford

Ford beëindigde dinsdag als eerste grote adverteerder zijn samenwerking met News of the World, gevolgd door een reeks andere bedrijven waaronder Sainsbury's, Lloyds Banking Group, Virgin Holidays, Coca-Cola, The Body Shop en Marks & Spencer. Daarop besloot eigenaar News Corporation de 168-jarige krant op te heffen.

De druk op News Corporation werd vergroot door de publicatie en verspreiding via social media van een lijst met daarop alle adverteerders van News of the World. De krant was met een dagelijkse oplage van 2,6 miljoen stuks de grootste krant van Groot-Brittannië.

De omzet van de krant is bezien vanuit het miljardenbedrijf News Corporation echter klein.

Tip de redactie