Europese advertentiemarkt op mobiel groeit fors

AMSTERDAM – Het aantal advertenties op mobiele telefoons en smartphones in Europa groeit enorm.

In mei van dit jaar werd er 38 procent meer geadverteerd op mobiele telefoons vergeleken met februari. In dezelfde periode stegen de advertenties op smartphones met 51 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek van advertentiebureau InMobi. Het aantal advertenties op mobiel in Europa steeg in totaal met 38,4 procent naar 3,7 miljard reclames.

Advertenties op toestellen van Apple groeiden het meest met 6,5 procent. Als gevolg is Apple nu marktleider in de Europese mobiele advertentiemarkt met een aandeel van 19,5 procent. Samsung en Nokia volgen met beide een aandeel van 17,9 procent.

Op de iPhone wordt dan ook het meest geadverteerd. Het aantal advertenties op dit toestel steeg met 4,6 procent naar een marktaandeel van 13,8 procent. De Blackberry 8520 van RIM en de Samsung GT-I9000 hebben respectievelijk een aandeel van 6,6 en 5,1 procent.

iPhone

Het Android-besturingssysteem is nog wel marktleider in het aantal advertenties, maar het aandeel neemt af. Van februari tot mei daalde het aantal advertenties op mobiele telefoons en smartphones met 6,1 procent. Het totale marktaandeel bedraagt 26,9 procent.

Toestellen met iOS, het besturingssysteem van onder andere de iPhone, hebben een marktaandeel van 19,5 procent. Telefoons met een besturingssysteem van RIM, zoals de Blackberry, hebben een aandeel 15,8 procent.

Tip de redactie