Nederlands bedrijf opent zakelijke app-markt

AMSTERDAM - De wereld voor zakelijke apps lijkt te gaan worden opgeschud door een bedrijfje uit Loenen aan de Vecht. “Wij zijn de eersten die widgets op deze manier samenbrengen”, zegt Dennis Rot, mede-oprichter van de site Widgr.

Widgets, (of, al naar gelang de voorkeur, apps, ‘portlets’ of componenten) zijn kleine online applicaties die snel toegang geven tot bijvoorbeeld financiële informatie of functies, zoals facturen en tijdregistratie. In de consumentenmarkt is iGoogle hier al een bekend voorbeeld van.

Deze componenten kun je vervolgens ook als Lego-blokjes bij elkaar plaatsen en samenbrengen op een bedrijfsportaal. “Dit concept is al een tijd geleden door grote bedrijven als IBM en Oracle als gouden graal in de markt gezet,” zegt Rot.

"Maar de producten die je hiervoor kunt kopen zijn meestal enkel een raamwerk, een soort skelet. Bedrijven zijn nu steeds vaker op zoek naar de functionele Lego-blokjes die in zo'n raamwerk geplaatst kunnen worden.”

Bouwen

Bij zijn bedrijf Portico werkte Rot al aan het bouwen van widgets. “Twee jaar geleden hadden we ineens zoiets van, moeten we weer zo'n component bouwen? Is er niet iemand anders die dit al gedaan heeft? En waar vinden wij dit dan?”

Een gesprek met marktonderzoeker Gartner bevestigde de vermoedens van Rot en zijn collega-oprichter Harmen van der Kooij; dat hun concept van een zakelijke widget-winkel voor alle soorten bedrijfsportalen nog niet bestond.

“En Gartner zag dat er behoefte was aan een plek waar widgets aangeboden worden die werken met open standaarden en die werken op de web portals van onder meer Google, Microsoft en Liferay”, zegt Rot.

Markplaats

Dankzij open standaarden, zoals ‘OpenSocial’, hoeven widgets niet meer beperkt te blijven tot webportalen van een specifieke aanbieder. Iedereen kan straks elk type widget gebruiken, en Widgr hoopt hiervoor de centrale marktplaats te worden.

Een ‘live preview’-functie, waarbij een widget direct te testen is, moet meer mensen over de streep trekken. Het businessmodel van Widgr is vrij overzichtelijk; aanbieders van apps betalen een vergoeding, vanaf 1000 euro per jaar.

Zelf in de markt zetten

Volgens Rot werkt een recente ontwikkeling in de zakelijke online softwaremarkt in zijn voordeel. “Het ontwikkelen en aanbieden van zakelijke apps is niet meer alleen voorbehouden aan IT-bedrijven. Je ziet steeds vaker dat grote bedrijven hun generieke widgets zelf in de markt willen zetten en aanbieden aan hun branchegenoten.”

De aanbieder van de widget genereert hierdoor extra inkomsten, terwijl het voor de afnemer scheelt als hij niet eerst een half jaar moet uittrekken voor de ontwikkeling van een zelfgemaakte app. Een verzekeraar kan zijn widget ook samen met een softwareontwikkelaar aanbieden, zodat ze beide profiteren van het grotere bereik.

Vullen

Widgr verkeert voorlopig in een experimentele ‘public beta’-modus, met een beperkt aantal widgets. “De community van ontwikkelaars moet nu het werk gaan doen, en onze marktplaats gaan vullen”, aldus Rot.

Maar meer nog verwacht hij van de instroom van de honderdduizenden al bestaande applicaties, die nu verspreid over het web aanwezig zijn. “We willen juist alle bestaande oplossingen samen brengen.”

Lees meer over:
Tip de redactie