Coca-Cola wil af van concurrent Cocaïne

AMSTERDAM - Frisdrankproducent Coca-Cola bindt in Chili de strijd aan met het frisdrankenmerk Cocaïne. De registratie van de naam van een harddrug voor frisdrank is volgens Coca-Cola in strijd met de goede zeden.

Coca-Cola wijst er in de oppositieprocedure op dat in Chili al eerder de merken Marihuana en Ko Caine op dergelijke gronden zijn geweigerd.

Niettemin is het volgens merkenbureau Chiever opvallend dat de grootste frisdrankenproducent ter wereld zich in deze zaak als zedenmeester opwerpt en met geen woord rept over merkinbreuk of mogelijke verwarring met het Coca-Cola-blik.

Rode blikje

Merkenjurist Bas Kist van Chiever vermoedt dan ook dat de actie van Coca-Cola niet alleen voortkomt uit de behoefte om onzedelijke merken te bestrijden, maar vooral te maken heeft met de opvallende gelijkenis tussen het rode blikje Cocaïne en het Coca-Cola-blikje.

Cocaïne is overigens niet alleen in Chili verkrijgbaar maar ook in andere landen, waaronder de Verenigde Staten. Het merkenbureau sluit niet uit dat Coca-Cola ook daar de aanval op Cocaïne zal openen.

Lees meer over:
Tip de redactie