Philips verrast door social media-hype

AMSTERDAM - Het duurde even voordat er op het Nederlandse hoofdkantoor van Philips doordrong dat medewerkers in 80 landen Facebookpagina’s hadden opgestart.

En dat is tekenend voor de manier waarop social media het marketinglandschap veranderen, zegt Thomas Marzano, bij de Nederlandse elektronicagigant medeverantwoordelijk voor de online communicatie.

Marzano is een van de aanwezige experts op een internationale conferentie in Amsterdam voor bedrijven die zich willen laten bijpraten over de laatste trends rond Twitter, Facebook en andere digitale middelen om klanten te winnen en te binden.

Pas sinds begin dit jaar kent Philips een centrale aansturing van alles wat met online communicatie te maken heeft. “Er zijn nog maar weinig best practices, die moet je zelf grotendeels uitvinden”, licht Marzano toe.

Cultuur

Inmiddels hebben Marzano en zijn team collega’s in meer dan 60 landen geschoold in de omgang met social media. “Nu is ons social media-beleid enigszinds georchestreerd, maar je moet niet te veel regels opleggen. Belangrijk is ook dat communicatie cultureel relevant is.”

Een onderwerp als ‘social integration’ staat helemaal in de kinderschoenen. “Ieder product, pagina, of commentaar op die pagina moet op den duur een sociaal object worden dat je kan delen met je vrienden”, aldus Marzano.

Eigendom

Facebook is niet de heilige koe wat dit betreft, weet ook de Philips-man. “Sommige informatie wil je niet delen met Facebook, aangezien je alle teksten, en dus ook intellectueel eigendom, min of meer deelt met de site.”

Als het gaat om co-creatie (gebruikers laten meedenken over verbeteringen aan bijvoorbeeld een wekkerradio) zal het bedrijf dan ook blijven terugvallen op de oude vertrouwde online fora binnen de digitale muren van het bedrijf. Dat geldt ook voor professionals uit bijvoorbeeld de gezondheidsindustrie die via het web onderling kennis over Philips-technologieen delen.

Voor de marketingsector verwacht Marzano een spoedig einde aan de massa-campagnes. “Het gaat steeds meer om een continue stroom aan berichten en boodschappen. Je merk is ‘always on’.”

Lees meer over:
Tip de redactie