Ondernemen is vooruitzien

Het blijft boeiend te ervaren hoe een idee dat je als ondernemer op een regenachtige avond bedenkt een geheel eigen leven gaan leiden.

In de herfst van 2009 had ik het idee opgevat om een training te maken die alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van recruitment en sociale media zou belichten en tegelijkertijd mensen op een praktische manier de handvatten zou geven voor online recruitment.

Dit idee werd geboren na de zoveelste vraag uit mijn netwerk hierover. Als ondernemer moet je natuurlijk zorgen dat de schoorsteen blijft roken dus waarom niet iets ontwikkelen op basis van hetgeen ik toch al de hele dag met zoveel passie deed!

Spannend

Na flink wat tijd te hebben gestoken in online veldwerk en het ontwikkelen en verbeteren van de training gingen we in maart 2010 uiteindelijk ‘live’. Best spannend natuurlijk zo’n eerste sessie van een zelf ontwikkelde training. Hoe goed zou het aansluiten op de wensen uit de markt?

Nu, ruim tweehonderd cursisten en een jaar verder, kan ik concluderen dat het met die aansluiting wel goed zat. Want wàt een leuke club mensen heb ik in de trainingen gehad! Het varieerde van ondernemers tot werknemers van multinationals en van assistenten tot directeuren.

Katalysator

Het is voor mij als trainer een mooi gezicht en altijd weer verrassend om de opbouw te zien van zo’n dag. Van het vaak enigszins afwachtend binnenkomen in de ochtend tot de uitgelaten groep bij de borrel, alhoewel het uitgelaten stadium veelvuldig al voor de lunch werd bereikt.

Na de trainingsdag is het voor mij nog lang niet over. Ik volg mijn alumni zoveel mogelijk en zie dan ook veel bereikte successen in het online recruitment geweld waar ik vaak als katalysator heb mogen fungeren voor een passie die onderhuids veelal wel aanwezig was. Ik vier de successen van hen en probeer degenen die nog niet voldoende rendement van hun inspanningen hebben gezien verder te helpen.

Opvallend is dat veel cursisten, waaronder ook directe concurrenten van elkaar, na de training onderling in contact blijven en elkaar van dienst proberen te zijn. Sociale media faciliteert als geen ander direct en veelvuldig waardevol contact met je klanten. Niet alleen vanwege hun vragen of feedback maar ook om die intrinsieke motivatie van mijzelf weer aan te wakkeren na bijvoorbeeld een ‘tropenweek’.

Poldersentiment

Enorm veel tijd om als ondernemer van behaalde successen te genieten is er helaas niet want je moet weer door. Nieuwe ideeën uitwerken, brainstormen met andere ondernemers, goed luisteren naar de problemen bij je klanten en daar weer oplossingen voor proberen te bedenken. Blijven innoveren is denk ik één van de meest belangrijke ingrediënten voor succes bij ondernemers.

Maar soms is het goed om even stil te staan bij succes en niet teveel te luisteren naar het poldersentiment. Want er ìs immers niets gewoons aan mensen die hun zekerheden opzij zetten en in het ondernemerschap duiken om andere mensen te helpen met vernieuwende producten of diensten #doemaarbijzonderdandoejegekgenoeg.

Jakolien Sok is directeur/eigenaar van Sokrates Recruitment en het aanverwante trainingslabel Sokrates Academy. Zij is gespecialiseerd in recruitment 2.0, sociale media en recruitment campagnes. Volg haar op Twitter (@jakolien) of wordt fan op Facebook (/SokratesAcademyNL).

Tip de redactie