KPN maakt mobiel internet duurder

LONDEN - Mobiel internetten wordt duurder. Dat zei KPN-topman Eelco Blok dinsdag in een toelichting op de strategie van het concern tot en met 2015.

KPN ziet zich genoodzaakt een ander verdienmodel te lanceren nu blijkt dat de oude modellen die in hoge mate leunen op bellen en sms'en, zijn achterhaald.

Zo liet Blok weten dat van de Hi-klanten, het jongerenmerk van KPN, in augustus vorig jaar niemand de applicatie WhatsApp op zijn smartphone had geïnstalleerd. ''Nu is dat 85 procent.'' Met WhatsApp kunnen klanten gratis met elkaar chatten via de smartphone.

Extra betalen

De wijzigingen gelden ook voor KPN-dochters Hi en Telfort. Alle nieuwe klanten die gebruikmaken van het netwerk van KPN zullen vanaf de zomer dus extra moeten betalen voor bepaalde functionaliteiten.

"We gaan geen extra geld vragen voor specifieke applicaties, maar vragen een extra vergoeding voor bijvoorbeeld alle apps die gebruikmaken van de functie VoIP", aldus Blok. Bijvoorbeeld Skype maakt gebruik van VoIP. Whatsapp is een dienst waarbij berichten over internet verstuurd worden.

Bedrag

Met welk bedrag het mobiele internet bij KPN zal toenemen, wil de provider nog niet bekendmaken. Ook wil Blok geen applicaties noemen naast Skype en Whatsapp die extra geld zullen gaan kosten.

KPN kan niet zeggen wanneer precies duidelijk zal worden hoe de nieuwe abonnementen eruit gaan zien. Wel stelt de provider dat er voor huidige klanten niets veranderd. Dit is deels waar.

Er is extra een regel in de algemene voorwaarden die nu niet nageleefd wordt en straks wel.
Zo is in de voorwaarden (pdf) te lezen dat het gebruik van VoIP verboden is. KPN staat dit nu toe, maar zal de functionaliteit wanneer de nieuwe abonnementen ingegaan zijn ook blokkeren voor bestaande abonnees.

Fundamenteel veranderd

Volgens Blok is de mobiele markt met de komst van de smartphones ''fundamenteel veranderd''. Geavanceerde smartphones zijn in verbazingwekkend hoog tempo omarmd. ''Het aantal mobiele belminuten zal afnemen, sms'en vlakt al af.''

KPN stelt bovendien dat zij niet de enige zijn die dit zullen merken. "Wij hebben de verandering echter snel opgemerkt en handelen er ook snel naar." T-Mobile en Vodafone maakten onlangs nog bekend dat het aantal sms'jes bij deze providers wel blijft toenemen.

Lees meer over:
Tip de redactie