Veranderen doet pijn!

Ik kan het beamen, want enkele jaren geleden maakte ik de switch van een 80-urige werkweek met nauwelijks een sociaal leven, naar 'normale' tijden.

Hoe leuk ik mijn werk ook vond, mijn werk- en privéleven was niet in balans en ik begon daar hinder van te ondervinden. Er moest iets gebeuren en mijn gevoel zei dat dit wel iets drastisch moest zijn.

Het heeft mij letterlijk maar vooral ook figuurlijk pijn gedaan om het roer om te gooien. Dit terwijl het woord veranderen een groot onderdeel van mijn vak is.

Passie

Overal waar we komen doet de verandering, die er doorgevoerd moet worden, pijn. En dat is logisch, want als ondernemer heb je iets met passie en naar eer en geweten opgebouwd. Er staat inmiddels ook een aardig bedrijf en dan … dan moet er iets gebeuren om die volgende stap te zetten.

Niet iedereen kan die volgende stap zetten, om de simpele reden dat het pijn doet. De pijn van het veranderen en de veiligheid die op het spel wordt gezet.

Dat het een verkapte veiligheid is, wil je het mogelijk niet horen als ondernemer. Immers, een organisatie die zich niet ontwikkelt staat stil en stilstand is achteruitgang. Dus probeer je je, gedreven door emotie, voor te houden dat je het zo ook wel gaat redden.

Rationeel

Rationeel kan je het als ondernemer nog wel duiden en huur je bijvoorbeeld mensen zoals wij in, maar emotioneel ligt het allemaal wat anders.

Als ondernemer ben je immers ook een gepassioneerd mens die ergens voor gaat en passie staat voor emotie. Ergens instappen met je hele ziel-en-zaligheid heeft je ook gebracht tot waar je nu staat en dan zou je plots andere mensen nodig hebben om die volgende stap te zetten. Dat doet wat met je als mens, althans zo voelt het in eerste instantie.

Kan ik dat niet zelf? Zal mogelijk bij menig ondernemer op de lippen liggen. ‘Nee’ is het antwoord.

Je staat er als ondernemer te dicht bij om rationeel naar je eigen onderneming te kijken, hebt mogelijk emotionele banden met een of meerdere personeelsleden en moet mogelijk radicaal stoppen met iets wat enig moment een topidee leek. Schakel je emotie maar uit en neem die beslissingen allemaal maar eens zelf…

Ondernemer

Daarom nemen wij de ondernemer altijd mee in het proces van veranderen. Geen onderneming zonder ondernemer en dus moet hij of zij het proces zelf ook ondergaan en door die pijn van veranderen gaan. Meestal lukt dit wel, maar als de ondernemer zelf niet echt wil, kunnen wij ook niets veranderen.

Een beter rendement is waar wij voor staan, waarbij rendement meer facetten kent dan wat er financieel onder de streep overblijft. De noodzakelijke verandering die nodig is om de te behalen winst te realiseren, moet wel het gedachtegoed zijn wat door de aderen van de betreffende ondernemer gaat stromen. Dan kan hij of zij weer voorop de kar staan en de onderneming leiden naar de nieuwe toekomst.

Er is in dit kader een mooi passend Engels spreekwoord “No pain, no gain”, welke ik vrij vertaal naar “Om vooruit te komen moet je soms pijn lijden”. Ons rendement zit hem daarom niet alleen in de klus op zich, maar ook om de ondernemer weer fier in het zadel te zien zitten, klaar voor een nieuwe toekomst in een nieuwe economie.

Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger zijn eigenaar van Janus Kizuna en oprichters van Stichting Legatio. Zij herstructureren bedrijven en bieden persoonlijke begeleiding aan ondernemers en particulieren. De organisaties zijn ook terug te vinden op Twitter.

Tip de redactie