Voicemails leveren providers miljoenen op

AMSTERDAM - Telecomaanbieders strijken jaarlijks 663 miljoen euro op aan voicemailsystemen. Dat blijkt uit onderzoek van GSM Helpdesk Nederland. Mobiele bellers zijn gemiddeld bijna 36 euro per jaar kwijt aan voicemails.

Volgens het onderzoek krijgt de gemiddelde mobiele beller bijna vijf keer per week een voicemail van een onbereikbaar persoon te horen.

Met een gemiddeld minuuttarief van vijftien cent levert dit de providers door de afronding van gesprekken op hele minuten bijna 70 cent per week per klant op. Op jaarbasis is dat bijna 36 euro.

Verbinding verbreken

Driekwart van de respondenten geeft aan nooit voicemails in te spreken en direct de verbinding te verbreken als ze worden verbonden met een voicemail. Bij de meeste providers wordt dan toch een hele belminuut in rekening gebracht.

KPN is volgens de online helpdesk de provider die voicemailsystemen het meeste uitmelkt. Begin oktober paste KPN het systeem aan zodat bellers als er niet wordt opgenomen altijd een boodschap te horen krijgen, ook al heeft de gebruiker zijn voicemail uitgeschakeld. Daardoor wordt een verbinding geactiveerd en meteen een volle minuut in rekening gebracht.

Lees meer over:
Tip de redactie