CEO mijdt sociale media

AMSTERDAM – Bijna tweederde (64 procent) van de directeuren van de vijftig grootste bedrijven ter wereld mijdt sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Weber Shandwick.

De overgrote meerderheid, 93 procent, treedt wel naar buiten via traditionele media zoals kranten en televisie. Bovendien neemt 40 procent wel eens deel aan presentaties.

De redenen dat CEO’s niet meer gebruikmaken van sociale media zijn divers. Zo vinden ze bijvoorbeeld dat tijd beter besteed kan worden aan klanten en werknemers, wordt het ze afgeraden door juristen of hebben ze te maken met een slechte reputatie.

Wikipedia

De meeste bestuursvoorzitters zijn vooral zichtbaar op Wikipedia, de collectieve encyclopedie die buiten de verantwoordelijkheid van hun communicatiemedewerkers valt. Slechts 36 procent is actief op de website van hun bedrijf.

CEO’s met een goede reputatie hebben meestal een grotere online aanwezigheid dan hun minder gewaardeerde collega’s. Ook ervaren bestuursvoorzitters zijn meer te vinden op sociale media.

Lees meer over:
Tip de redactie