Wereldwijde mediabestedingen stijgen

AMSTERDAM - De wereldwijde mediabestedingen zijn in de eerste zes maanden van dit jaar met 12,8 procent toegenomen. In totaal werd er voor een bedrag van ongeveer 238 miljard dollar (172 miljard euro) geadverteerd in media.

Dat maakte marktonderzoeker Nielsen dinsdag bekend. De drie regio's waar het meest geadverteerd wordt, zijn Noord-Amerika, Europa en Azië/Pacific. Hier namen de bestedingen met respectievelijk 4,7, 12,1 en 8,5 procent toe.

In de regio's Latijns-Amerika en Midden-Oosten/Afrika was de groei van de bestedingen wel veel hoger dan in de andere regio's, maar het absolute bedrag vele malen lager.

Automobielsector

In onder meer in de automobiel-, financiële dienstverlenings- en de telecommunicatiesector namen de bestedingen toe. In Noord-Amerika namen vooral de advertenties voor de automobielsector fors toe (met 17,3 procent).

In Europa ging het om reclames voor kleding en accessoires (plus 14,9 procent) terwijl er in Azië/Pacific meer werd geadverteerd voor duurzame consumptiegoederen (plus 29,7 procent).

In 35 van de 37 onderzochte landen namen de bestedingen toe. Alleen de Verenigde Arabische Emiraten en Ierland gaven minder uit aan advertenties (min 5,8 en respectievelijk min 3,2 procent).

Daling

In de eerste helft van 2009 daalden de wereldwijde bestedingen nog met 6,8 procent. Ook in de tweede helft van vorig jaar was er nog sprake van een daling, van 1,6 procent.

Eind juli werd al bekendgemaakt door Nielsen dat in Nederland in de eerste helft van het jaar de mediabestedingen met 9,4 procent zijn toegenomen tot 3 miljard euro.

De mediabestedingen, zonder kortingen achteraf, waren niet alleen hoger dan een jaar eerder, maar ook ten opzichte van dezelfde periode in 2008 (plus 3,5 procent).

Televisie is in Nederland goed voor de helft van de markt. Het waren vooral supermarkten en meubelwinkels die in Nederland meer geld uitgaven aan advertenties.

Lees meer over:
Tip de redactie