Innovatie drijft bedrijven over de grens

AMSTERDAM –Bedrijven die op zoek zijn naar innovatie, zoeken eerder samenwerking in het buitenland dan bedrijven die minder vernieuwend zijn. Dat blijkt vrijdag uit een onderzoek van TNS NIPO en Enterprise Europe Network.

Een derde van de Nederlandse MKB-ondernemingen werkt samen met bedrijven over de grens of heeft dit wel eens gedaan.

Ruim een derde van die bedrijven behaalt meer dan tien procent van de omzet in het buitenland, terwijl 14 procent zelfs meer dan de helft van de omzet buiten de landsgrenzen genereert.

De voornaamste redenen om de grens over te steken, zijn uitbreiding van het afzetgebied en het aanboren van nieuwe markten. De belangrijkste partner is Duitsland, daarna volgen België en Groot-Brittannië.

Onlosmakelijk

“Innovatie en internationalisering zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden”, aldus manager Jasper Hemmes van Enterprise Europe Network. “Vakidioten - en dat bedoel ik positief - werken nu eenmaal graag samen met mensen op hetzelfde niveau. En voelen zich daarbij niet belemmerd door zaken als landsgrenzen, taal- of culturele verschillen.”

Van de ondernemers die het buitenland links laten liggen, wijt bijna de helft dat aan een gebrek aan een netwerk in andere landen. MKB’ers zijn het erover eens dat de Nederlandse overheid de administratieve lasten moet verminderen om internationaal ondernemen aantrekkelijker te maken.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 602 directeur-grootaandeelhouders, oftewel DGA’s, uit het Nederlandse MKB.

Lees meer over:
Tip de redactie