Financieel toezicht kost gemeente miljoenen

GRONINGEN - Gemeenten zijn jaarlijks 100 miljoen euro kwijt aan het toezicht door rijk en provincie op hun financiën en aan de eigen financiële controle. Maar de gemeenten stellen dat 36 procent van deze kosten hen geen enkele meerwaarde oplevert.

Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van COELO (Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheden), een onderzoeksinstituut verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De rijksoverheid en provincies verplichten gemeenten regelmatig financiële informatie te leveren. Ook moeten gemeenten zelf financiële controle uitoefenen, waarvoor zij een rekenkamer inschakelen. COELO becijfert (pdf) dat de totale kosten voor gemeenten hiervoor oplopen tot minstens 100 miljoen euro per jaar.

Onmisbaar

De gemeenten erkennen dat financieel toezicht onmisbaar is. Ook wanneer dit niet langer verplicht zou zijn, zouden zij hier geld aan blijven uitgeven.

Maar de lokale overheden onderstrepen dat zij 36 procent van de kosten niet zouden maken als dat niet verplicht zou zijn. Het gaat hierbij om activiteiten die zij voor de eigen organisatie niet nodig vinden.

Tip de redactie